Älypuhelinvalmistajana parhaimmin tunnettu Xiaomi kasvatti alkuvuonna tammi-maaliskuussa liikevaihtoaan 13,6 prosentilla 49,70 miljardiin juaniin eli noin 6,5 miljardiin euroon.
Jo alkuvuonna Kiinaa heiluttaneen koronavirustilanteen vaikutus Xiaomiin näyttää siis jääneen varsin rajalliseksi. Toki myös Xiaomin liikevaihdon kasvu on hiipunut varsin maltilliselle tasolle takavuosien huippulukemista.
Älypuhelinmyynnistä kertynyt liikevaihto kasvoi 12,2 prosenttia 30,32 miljardiin juaniin, eli älypuhelimet toivat Xiaomin koko myynnistä 61,0 prosenttia. Osuus pysyi jotakuinkin ennallaan verrattuna vuotta aiempaan 61,7 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin muut laitteet, kuten televisiot, tietokoneet ja puettavat laitteet käsittävän IoT- ja lifestyle-yksikön liikevaihdon kasvu jäi koronavirusvaikutuksista johtuen 7,8 prosenttiin ja 12,98 miljardin juanin myynti oli reilu neljännes Xiaomin kokonaisliikevaihdosta (26,1 prosenttia). Vauhdikkainta kasvu oli 38,6 prosentilla internet-palvelujen yksikössä, jonka myynti ylsi nyt 5,9 miljardiin juaniin ja 11,9 prosenttiin Xiaomin koko liikevaihdosta alkuvuoden aikana.
Xiaomin liikevaihdon kasvu peittosi myös analyytikoiden ennakko-odotukset.
Xiaomi toimitti tammi-maaliskuussa markkinoille 29,2 miljoonaa älypuhelinta, mikä oli 4,7 prosenttia vuotta aiempaa enemmän. Heikossa markkinatilanteessa Xiaomi on voittanut markkinaosuutta selvästi esimerkiksi Euroopassa Huawein kustannuksella. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Xiaomi oli alkuvuonna 4. suurin älypuhelinvalmistaja 11, prosentin markkinaosuudella. Länsi-Euroopassa Xiaomin älypuhelintoimitukset kasvoivat jopa 79,3 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi onnistui alkuvuonna myös nostamaan keskimääräistä älypuhelinten myyntihintaansa 7,2 prosentilla, kun se toi muun muassa myyntiin uudet Mi 10 -sarjan huippupuhelimet.
Xiaomin tulosta kannattaa seurata sen raportoiman oikaistun nettotuloksen kautta, sillä muut tulosrivit liikevoitosta alkaen sisältävät rajusti vaihtelevia vaikutuksia Xiaomin lukuisiin eri ekosysteemikumppaneina toimiviin yrityksiin tekemien sijoitusten arvonmuutoksista.
Alkuvuonna Xiaomin oikaistu nettotulos nousi 10,6 prosentilla 2,3 miljardiin juaniin eli noin 300 miljoonaan euroon samalla, kun raportoitu liikevoitto laski 35,7 prosentilla 2,32 miljardiin juaniin ja raportoitu tulos 32,3 prosenttia 2,16 miljardiin juaniin.
Älypuhelinmyynnin vahva veto Euroopassa näkyi Xiaomin kansainvälisen liikevaihdon 47,8 prosentin kasvussa 24,8 miljardiin juaniin eli jo puoleen Xiaomin kokonaisliikevaihdosta. Samanaikaisesti liikevaihto Kiinassa supistui alkuvuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin älypuhelinten MIUI-ohjelmistolla oli maaliskuussa 330,7 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Erityisesti Kiinassa mutta pikku hiljaa myös muualla Xiaomi on rakentanut ohjelmistonsa päällä erinäisiä bisneksiä, kuten rahoituksen tarjoamista ja mainoksia.
Xiaomin osake on noteerattu Hongkongin pörssissä, jonne Xiaomi listautui vuonna 2018. Osakkeen kurssikehitys on ollut heikko: listautumishinnan 17 dollarin alle Xiaomin osake painui jo heti elokuussa 2018 ja viimeisimmät kaupat on tehty alle 13 dollarin hinnoilla. Maaliskuun yleisessä pörssiromahduksessa osake kävi pohjalukemissa 8,39 dollarissa. Nykyisellä osakekurssilla Xiaomin markkina-arvo on vajaat 27 miljardia euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »