Suomalainen ravintolaruoan tilaus- ja kotiinkuljetuspalvelua tarjoava Wolt kertoo nostaneensa 100 miljoonaa euroa uutta rahoitusta turvatakseen asemansa koronaviruksen vaikutusten riepottelemassa maailmassa.
Uutena sijoittajana mukaan tuli Goldman Sachs -pankin kasvusijoituksiin erikoistunut pääomasijoittamisen tiimi. Lisäksi jo aiemmin Woltiin sijoituksia tehneet ICONIQ Capital, Highland Europe, 83North ja EQT Ventures osallistuivat myös rahoituskierrokselle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Edellisen suuren rahoituskierroksensa, 110 miljoonaa euroa, nosti vuoden 2019 keväällä. Yhteensä Wolt on nyt nostanut rahoitusta jo 258 miljoonaa euroa.
Wolt ei ole paljastanut arvostusta, joka sille on rahoituskierroksilla määritelty.
”Tavallisessa maailmantilanteessa emme nostaisi nyt lisärahoitusta. Olemme kuitenkin kahden viime kuukauden aikana nähneet, miten vakavia vaikeuksia myös meitä suuremmat saman alan yritykset ovat kokeneet, kun kysyntä on laskenut tai keskeiset yhteistyökumppanit ovat joutuneet laittamaan toimintansa katkolle. Rahoituskierroksen tarkoitus on varmistaa, että selviämme mahdollisesta globaalista taantumasta, joka voi kestää jopa vuosia”, kommentoi Woltin perustajiin kuuluva toimitusjohtaja Miki Kuusi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2014 perustettu suomalainen Wolt on laajentunut 22 maahan ja 80 kaupunkiin. Woltin mobiilisovelluksella tai verkkosivuilla asiakkaat voivat tilata ruokaa alustan kumppaniravintoloista ja joko noutaa ruoan itse tai saada sen kotiinkuljetettuna. Woltilla on noin 1 000 työntekijää, 10 000 ravintolakumppania, 20 000 lähettikumppania ja 5 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.
Wolt kertoi tänään myös tehneensä viime vuonna 36,1 miljoonaa euroa tappiota 87,1 miljoonan euron liikevaihdolla. Sekä liikevaihto että tappio noin kolminkertaistuivat edellisvuodesta. Myös edellisvuonna liikevaihto suunnilleen kolminkertaistui.
Vuosi sitten Wolt toimi 15 maassa ja sillä oli noin 450 työntekijää. Vuodessa uusia maita on tullut seitsemän ja työntekijämäärä on yli tuplaantunut, kuin myös lähetti- ja ravintolakumppanien määrä.
Syynä syveneviin tappioihin ovat panostukset uusille markkinoille, joille laajentaminen vaatii etupainotteisia investointeja muun muassa markkinoinnissa.
“Keskitymme tehokkuuteen, helppokäyttöiseen sovellukseen, hyvään asiakaspalveluun ja siihen, että jokaiseen yksittäiseen Wolt-tilaukseen liittyvät tulot ja menot ovat tasapainossa. Panostamme niin ikään teknologiamme ja maatiimiemme kehittämiseen. Nämä asiat yhdessä auttavat asiakkaita, ravintoloita sekä lähettejä ja sitä kautta meitä”, kommentoi toimitusjohtaja Miki Kuusi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koronakriisin aikana Wolt on muun muassa avannut oman verkkoruokakauppansa Helsingissä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »