Mobiilisovelluskaupoissa käyttäjillä on mahdollisuus antaa palautetta sekä kirjallisesti että tähtien muodossa. Useimmiten tähtiä voi saada yhdestä viiteen. Tähtien määrä kertoo melko tarkasti, miten laadukas sovellus on kyseessä ja miten se vastaa toivottuun tarpeeseen. Sen sijaan kirjallista palautetta saa harvemmin ja vielä harvemmin palaute on rakentavaa ja kehittämisen kannalta hyödyllistä.
Korkealla arvostelulla on myös merkittävästi hyötyä sovelluksen menestyksessä, sillä esimerkiksi Googlen mukaan yli neljän tähden sovelluksilla tehdään moninkertaisesti paremmin rahaa kuin alle neljän tähden applikaatioilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Applen App Store on Fiksun mukaan viime aikoina ainakin testannut uutta algoritmia, joka ottaa huomioon tähtiluokituksen sovellusten rankkauksessa. Appurifyn mukaan alle neljän tähden sovelluksella onkin erittäin haastavaa päästä tuhannen parhaan listalle. Rankkauksella on merkittävästi vaikutusta sovelluksen näkyvyyteen. Alla oleva kuva kertoo, miten heinäkuun aikana tähtiluokitus on alkanut vaikuttamaan sovellusten rankkaukseen App Storessa; heikompilaatuiset ovat selvästi tipahtaneet korkeampilaatuisten taakse.
Kehittäjien kannattaa siis tarkasti kuunnella käyttäjiä ja ottaa palautteesta onkeemsa, sillä muuten tähtiluokitus jää alhaiseksi, näkyvyys kärsii ja käyttäjät karkaavat kilpailijan leipiin. Helpoin tie käyttäjien sydämiin on tehdä kertaheitolla laadukasta työtä, mutta myös nopealla reagoinnilla voidaan pelastaa paljon.
Mitä tähtiluokitus kertoo sovelluksesta?
Kaikista tähtiluokista voidaan löytää kullekin tasolle olennaisesti kuuluvia piirteitä ja toimenpidesuosituksia.
5 tähteä – Huijausta tai politiikkaa
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viisi tähteä on useimmiten mahdollista, vain jos käyttäjiä on alle kymmenen ja he kaikki ovat sukulaisia tai tähdet on ostettu. Aina löytyy joku, jota ei väri, fontti tai joku muu pikkujuttu miellytä, tai sitten sattuu muuten vaan olemaan huono päivä. Käytännössä kuitenkin pyöristyspolitiikasta johtuen myös viiden tähden sovellukset ovat mahdollisia, mutta ne ovat todella harvinaisia ja poikkeuksellisen priimaa tekoa.
4,5 tähteä – Erinomaista työtä!
Sovellus hipoo täydellisyyttä. Se on luotettava, helppokäyttöinen, nopea ja vastaa erinomaisesti tarpeeseen. Pientä parannettavaa ja kehitettävää varmasti kuitenkin aina löytyy, mutta kehittäjä voi olla ylpeä työnsä tuloksista ja nauttia rauhassa kupin hienoa ja täyteläistä kahvia.
4 tähteä – Piirun verran parannettavaa
Sovelluksessa on jonkin verran parantamisen varaa, vaikka se todennäköisesti toimiikin vakaasti suurimmassa osassa laitteita. Kenties käytettävyydessä ja visuaalisessa ilmeessä voi olla toivomisen varaa, tai siinä on jotain sisältö- tai toiminnallisuuspuutteita. Kehittäjän kannattaa korjata nämä pienet puutteet, sillä jokaisella tähden kymmenyksellä on tällä tasolla merkitystä.
3 tähteä – Jotain pahasti pielessä
Kolme tähteä kertoo aktiivikäyttäjän kohtaamista vakausongelmista ja sovellus todennäköisesti kaatuu silloin tällöin. Se ei välttämättä toimi kaikissa laitteissa, se on todella hidas ja/tai siitä puuttuu olennaisia ominaisuuksia. Käytettävyys saattaa olla vähän niin ja näin ja sovellus tuskin miellyttää silmää. Kattava testaus ja tarkka palautteen tutkiminen on suositeltavaa. Näiden analysointien pohjalta tehty pahimpien bugien pikainen korjaus voi nopeastikin parantaa tilannetta.
2 tähteä – Kotiin koodaamaan
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sovellus on syytä poistaa kaupasta, kunnes pahimmat käyttäjien raportoimat bugit on korjattu ja tämän jälkeen kunnolla testattu. Tämä on siis vähimmäisvaatimus. Todennäköisesti liikkeelle kannattaa kuitenkin lähteä suunnittelupöydän kautta, koska sovellus tarvitsee mitä todennäköisimmin perusremontin tai voi jopa olla, että se kannattaa kuopata lopullisesti ja suunnata ajatukset kohti uusia seikkailuja.
1 tähti – Harkitse alan vaihtoa
Ei. Mikään ei toimi.
Yhteenveto
Tähtiluokituksella on iso merkitys sovelluksen näkyvyyteen sovelluskaupassa, millä on taas merkittävä vaikutus käyttäjämääriin ja sitä kautta liikevaihtoon. Käyttäjän hakiessa esimerkiksi sopivaa turistiopasta, valitseeko hän kolmen vai neljän tähden sovelluksen? Tietenkin hän kokeilee ensimmäiseksi korkeimmalle rankattua sovellusta.
Palaute kannattaisi ottaa huomioon halpana markkinatutkimuksena. Fonecta näyttää hyvää esimerkkiä ”Matkalla viiden tähden sovellukseksi” -blogikirjoituksessaan siitä, miten tärkeää palaute ja asiakkaan kuuntelu on. Fonecta otti pikaisesti työn alle sen ominaisuuden, josta tuli eniten negatiivista palautetta ja nyt palaute on jälleen pääosin erinomaista. Pahimmillaan yritys voi menettää suuren osan käyttäjistään ja jopa ajautua kohti tuhoa, jos saatuun palautteeseen ei reagoida ajoissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokemuksemme mukaan vasta sitten, kun sovelluksen tähtiluokitus on noin neljä ja puoli tähteä, on kyseessä erinomaisen laadukas ja miellyttävä sovellus, jota on mukava ja helppo käyttää, ja jonka pariin palaa yhä uudelleen. Kaikissa alemman tähtiluokituksen omaavissa sovelluksissa on enemmän tai vähemmän korjattavaa. On myös havaittu, että jokaisella tähden puolikkaallakin on merkitystä menestykseen.
—
Marko Närvä & Janne Lepistö
Tämä juttu on Qubilean asiantuntijoiden Mobiili.fille tuottama. Qubilea Oy on mobiilisovellusten ja -järjestelmien laadunvarmistukseen erikoistunut asiantuntijayritys, jonka testauspalvelun keskiössä on loppukäyttäjälähtöisyys. Lisätietoa löytyy verkkosivulta www.qubilea.fi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »