LG on tehnyt älypuhelimillaan pitkään tappiota.
Alkuvuodesta CES-messujen yhteydessä LG:n toimitusjohtaja Brian Kwon kommentoi, että yhtiön tavoitteena on kääntää älypuhelinbisnes voitolliseksi vuoteen 2021 mennessä. Todellisia keinoja tämän saavuttamiseksi Kwon ei maininnut, vaan totesi tämän voivan tapahtua laajentamalla mallistoa ja panostamalla wow-tekijöihin kuluttajien houkuttelemiseksi.
Jos LG vuosien tappiokierteen jälkeen yhtäkkiä näillä opein älypuhelimilla alkaa tulosta tahkoamaan, voitaneen sitä pitää yhtenä mobiilialan historian suurimmista ihmeistä. Vasta tulevaisuus kertoo, miten LG:n käy, mutta ainakaan nyt julkaistujen loppuvuoden tulosnumeroiden valossa LG:n lähtötilanne ei ole helppo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
LG:n älypuhelimet sisältävän Mobile Communications -yksikön liikevaihto laski loka-joulukuussa 21,2 prosenttia vuotta aiemmasta ja painui 1 320,8 biljoonaan woniin eli noin 1 miljardiin euroon. Liiketappio kasvoi vain niukasti vuodentakaisesta mutta oli hyytävät 332,2 biljoonaa wonia eli noin 250 miljoonaa euroa. Liiketulosmarginaali oli -25,2 prosenttia.
LG:n mukaan myynti laski loppuvuonna ulkomaiden myynnin heikkouden takia. Massamarkkinoiden mallien myynti laski Pohjois-Amerikassa.
Kannattavuutta painoivat kasvaneet markkinointikustannukset uusista tuotelanseerauksista johtuen, myynnin lasku ja kasvaneet kulut, jotka liittyivät vuoden lopun varastojen tyhjentämiseen – toisin sanoen hyllyyn pölyttymään jääneiden tuotteiden alennusmyyntiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tänä vuonna 2020 LG odottaa yleisesti markkinoilla kysynnän premium-tuotteille kasvavan 5G:n ja erilaisten uusien laitemuotojen ansiosta. Tällä LG ilmeisesti viittaa taittuvanäyttöisten älypuhelinten esiinmarssiin. Hintakilpailun edullisemmissa älypuhelimissa LG odottaa vain kovenevan.
LG itse aikoo vastata 5G-kysyntään edullisemmilla 5G-tuotteilla ja pyrkii parantamaan kustannuskilpailukykyyään ja kasvattamaan myyntiään panostamalla keskeisiin ominaisuuksiin tuotteissaan sekä hyödyntämään ODM-sopimusvalmistajien tuoteaihioita edullisempien älypuhelinten kehittämisessä ja tuotannossa.
Älypuhelimet ovat LG:n surkein bisnes. Muutenkaan sen tulosluvut loppuvuodelta eivät kuitenkaan häikäisseet. Kokonaisuutenakin LG Electronics ylsi vain 0,6 prosentin liikevoittomarginaaliin. 16 061,2 biljoonan wonin liikevaihdosta jäi liiketulosta vain 101,8 biljoonaa wonia, eli alle 80 miljoonaa euroa. Mobiiliyksikön lisäksi tappiota teki ajoneuvojen komponenttiratkaisujen yksikkö.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »