Avast on tiedottanut sulkevansa Jumpshot-tytäryhtiönsä käyttäjätietojen myyntiin liittyneen kohun seurauksena.
Aiemmin tällä viikolla uutisoitiin tietoturvayhtiö Avastin myyneen käyttäjiltä kerättyjä verkon käyttötietoja markkinointiyhtiönsä kautta. Kyseessä on Jumpshot-niminen tytäryhtiö, jonka kautta käyttötietoja kaupiteltiin muun muassa Microsoftin ja Pepsin kaltaisille maailmanlaajuisille jäteille. Nyt Jumpshot suljetaan, Avast kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Avast vahvisti, ettei Jumpshotilla enää ole pääsyä käyttäjiltä kerättyihin verkon käyttötietoihin. Myöhemmin Jumpshot-markkinointiyhtiö suljetaan tyystin, eikä käyttötietoja enää kaupitella eteenpäin.
Avast pahoitteli käyttäjilleen mahdollisesti aiheutunutta mielipahaa ja takasi lopettavansa käyttötietojen myynnin.
Vuotaneiden asiakirjojen mukaan kaupiteltujen tietojen joukossa on ollut muun muassa Google-hakuja, sijaintihakuja, LinkedInin ja YouTuben käyttötietoja sekä jopa aikuissivustojen käyttötietoja. Jumpshot kaupittelee esimerkiksi ”klikkauspaketteja”, joiden avulla vaikkapa verkkokauppojen on helppo analysoida asiakkaiden klikkauksia ja sitä kautta käyttäytymistä sivustolla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Avastilla on maailmanlaajuisesti noin 435 miljoonaa käyttäjää, ja myytyjä tietoja on kerätty noin 100 miljoonasta laitteesta. Tiedot on anonymisoitu tavalla, joka tekee mahdottomaksi niiden yhdistämisen yksittäisiin käyttäjiin.
Avastin käyttöehdoissa mainittiin selaustietojen hyödyntäminen markkinointitarkoituksissa, mutta sitä, miten tietoja myydään ja mihin, ei tarkasti eritelty.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »