Huawei on kertonut vielä hieman yksityiskohtaisemmin älypuhelintoimituksistaan viime vuoden aikana kerrottuaan jo aiemmin ennakkotietoja vuoden 2019 päättyessä.
Älypuhelimia Huawei toimitti vuonna 2019 yhteensä 240 miljoonaa kappaletta, mikä merkitsee 20 prosentin kasvua vuodesta 2018.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
240 miljoonan älypuhelimen toimituksilla Huawei jäi yhä markkinakakkoseksi Samsungin säilyttäessä ykköspaikkansa arvioiden mukaan noin 250 miljoonan älypuhelimen toimituksilla.
Aiemmin syyskuun loppuun asti ulottuvista tulosnumeroista kertoessaan Huawei kertoi toimittaneensa tammi-syyskuussa 185 miljoonaa älypuhelinta. Huawein älypuhelintoimitukset olivat sekä tammi-maaliskuussa että huhti-kesäkuussa kumpanakin 59 miljoonaa älypuhelinta ja heinä-syyskuussa 67 miljoonaa. Yleensä loppuvuosi on puhelinmyynnissä sesonkiluonteisesti vuoden paras mutta Huawein älypuhelintoimitusten osalta se näyttää jäävän vuoden heikoimmaksi noin 55 miljoonan älypuhelimen toimituksilla ja toimitusten myös laskettua vuotta aiemmin loka-joulukuussa saavutetusta lähes 60 miljoonan älypuhelimesta.
Huawei jäi myös yhtiön perustajan vielä kesällä arvioimista 270 miljoonan älypuhelimen toimituksista selvästi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvallat asetti Huawein toukokuussa kieltolistalle, joka estää ilman erillisiä kauppaministeriön lupia yhdysvaltalaisen teknologian myynnin Huaweille. Tämä vaikutti Huawein liiketoimintaan viime vuoden aikana.
Ulospäin merkittävimmät vaikutukset Yhdysvaltojen kieltolistapäätöksestä liittyvät toistaiseksi Huawein uusimpiin, 19. syyskuuta julkistettuihin Mate 30 ja Mate 30 Pro -huippupuhelimiin, jotka eivät voi enää sisältää esiasennettuna Google-sovelluksia ja -taustapalveluja, ja joiden myyntiintulo kansainvälisillä markkinoilla on tästä syystä jäänyt rajatuksi tai peruuntunut kokonaan. Tästä huolimatta Huawei on toimittanut Mate 30 -sarjalaisia jo ainakin yli 12 miljoonaa kappaletta mutta pääasiassa myynti suuntautnut sen Kiinan kotimarkkinoille.
Huawein älypuhelinmyynti Kiinassa kasvoikin viime vuonna erittäin vahvasti, millä Huawei on onnistunut paikkaamaan haasteita läntisillä markkinoilla. Huawei ja sen toinen brändi Honor kattavat jo yli 40 prosenttia Kiinan koko älypuhelinmyynnistä.
Huawein viime vuoden 240 miljoonaa toimitettua älypuhelinta sisälsivät myös 6,9 miljoonaa 5G-älypuhelinta, mikä on eniten älypuhelinvalmistajista. Samsung on kertonut toimittaneensa viime vuonna 6,7 miljoonaa 5G-älypuhelinta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein älypuhelinmyynti veti viime vuonna hyvin erityisesti kalliimmissa hintaluokissa, sillä sen premium-mallit sisältävien P- ja Mate-sarjojen älypuhelinten toimitukset kasvoivat kummatkin yli 50 prosenttia edellisvuodesta ylittäen selvästi 20 prosentin kokonaiskasvun.
Lisäksi Huawei kertoi nyt toimittaneensa myös yli kaksi miljoonaa Huawei Watch GT 2 -älykelloa kolmessa kuukaudessa ja yli miljoona uusia täyslangattomia Huawei FreeBuds 3 -nappikuulokkeita kuukaudessa. Lisäksi Kiinassa myyntiin tuotuja Huawein virtuaalitodellisuuslaseja myytiin 10 000 kappaletta ensimmäisen päivän aikana. Huawein Terveys-sovelluksella puolestaan on yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää yli 170 maassa.
Älypuhelinten ja muiden kuluttajalaitteiden myynnin ohella Huawei on maailman suurin operaattoreita palveleva verkkolaiteyhtiö Ericssonin ja Nokian edellä ja tarjoaa erilaisia ratkaisuja myös yrityksille.
Huawein koko vuoden 2019 liikevaihto kasvoi 18 prosenttia vuodesta 2018 noin 850 miljardiin juaniin eli noin 109 miljardiin euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein liikevaihdon kasvu hidastui selvästi loppuvuonna. Vielä tammi-syyskuun osalta Huawein liikevaihto kasvoi 24,4 prosenttia vuotta aiemmasta 610,8 miljardiin juaniin, noin 78 miljardiin euroon. Yhtiön nettotulosmarginaali oli 8,7 prosenttia eli saman verran kuin jo myös tammi-kesäkuussa. Huawein julkaisemien lukujen mukaan sen loppuvuoden, loka-joulukuun, liikevaihto asettuu noin 239 miljardiin juaniin, jossa on kasvua vain noin 4 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan.
Ennen kieltolistausta tammi-maaliskuussa Huawein liikevaihdon kasvu vuodentakaisesta oli vielä 39 prosenttia mutta toisella neljänneksellä vain 13 prosenttia. Kokonaisuutena vuoden alkupuoliskon, tammi-kesäkuun, liikevaihdon kasvu ylsi 23,2 prosenttiin. Syyskuun lopussa päättyneen neljänneksen aikana Huawei näytti onnistuneen tasapainottamaan tilannetta mutta loppuvuoden luvut olivat kasvun osalta hyvin vaisut.
Huawei-johtaja Eric Xu arvioi aiemmin lähettämässään viestissä vuodesta 2020 tulevan ”vaikea vuosi” ja totesi, ettei yhtiön voida odottaa nyt kasvavan sellaisella tavalla mihin se vielä alkuvuodesta 2019 ylsi.
”Ulkoinen ympäristö muuttuu yhä monimutkaisemmaksi, ja globaalin talouden alavire on koventunut”, kommentoi Eric Xu. ”Pitkällä aikavälillä Yhdysvaltojen hallinto jatkaa johtavan teknologian kehittämisen tukahduttamista – tämä on haastava ympäristö Huaweille selviytyä ja menestyä.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »