Apple toimitti vuonna 2019 markkinoille lähes 60 miljoonaa paria täyslangattomia AirPods-kuulokkeita, arvioi tutkimusyhtiö Strategy Analytics.
Kuten aiemmin muun muassa modernien älypuhelinten ja tablettilaitteiden osalta, myös täyslangattomien nappikuulokkeiden markkinan todellisena käynnistäjänä toimi Apple vuonna 2016 esitellyillä ja myyntiin tuoduilla AirPods-kuulokkeillaan.
Sittemmin täyslangattomien nappikuulokkeiden myynti on kasvanut voimakkaasti. Vuoden 2019 kokonaismarkkinan myynnin kasvuksi Strategy Analytics arvioi 200 prosenttia eli myynti kolminkertaistui vuodesta 2018.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Applen AirPodit ovat dominoivat Bluetooth-kuulokkeet mitä tulee myyntimääriin ja liikevaihtoon täyslangattomien kuulokkeiden segmentissä”, kommentoi Strategy Analyticsin Ken Hyers. ”Huolimatta muiden valmistajien mukaantulosta markkinoille, Apple tulee pysymään johtavana toimittajana kategoriassa vuosikymmen puoliväliin asti.”
Applen markkinaosuus vuonna 2019 täyslangattomissa kuulokkeissa oli yli 50 prosenttia kappalemääräisistä toimituksista. Perässä tulevat Samsung ja Xiaomi ylsivät kumpikin alle 10 prosentin osuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Täyslangattomien kuulokkeiden markkinoille on viime aikoina tullut rutkasti lisää vaihtoehtoja. ”Markkina täyslangattomille Bluetooth-kuulokkeille on auki”, kommentoi Ken Kyers. ”Piirien hinnat ovat vapaassa pudotuksessa. Viimeisen kuuden kuukauden aikana ne ovat puolittuneet, avaten oven kymmenille ellei sadoille uusille valmistajille edullisten täyslangattomien Bluetooth-kuulokkeiden tarjoamiseen. Laskevien hintojen kanssa edullisempien versioiden myyntivolyymit ovat kasvaneet.”
Esimerkiksi nyt alkuvuoden CES-messuilla uusia täyslangattomia kuulokkeita julkistivat lukemattomat eri valmistajat.
Apple puolustaa yhä paikkaansa erityisesti kuulokkeiden premium-kategoriassa, ja vuonna 2019 sen osuus täyslangattomien kuulokkeiden myynnin liikevaihdosta olikin 71 prosenttia.
”Täyslangattomista kuulokkeista on nopeasti tulossa uutta liikevaihtovirtaa monille älypuhelinvalmistajille”, kommentoi Strategy Analyticsin Ville-Petteri Ukonaho. ”Applen muu kuin iPhonesta tuleva liikevaihto on nousussa Beatsin ja AirPodsien myötä vuonna 2019 ja myös tulevaisuudessa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tutkimusyhtiö odottaa Applen säilyttävän johtoasemansa täyslangattomissa kuulokkeissa mutta kilpailun lisääntyessä markkinaosuus tulee todennäköisesti jonkin verran alaspäin tulevina vuosina.
Apple esitteli aiemmin viime vuonna maaliskuussa 2. sukupolven AirPods-kuulokkeet ja laajensi valikoimaansa lokakuun lopussa uusilla AirPods Pro -kuulokkeilla, jotka toivat uutena ominaisuutena aktiivisen taustamelun vaimennuksen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »