Facebook tiedottaa karsivansa jatkossa harhaanjohtavaa sisältöä aiempaa tehokkaammin. Esimerkiksi tekoälyä hyödyntävät deepfake-videot heitetään palvelusta kokonaan ulos.
Facebookissa jaetaan miljoonittain kuvia ja videoita päivittäin. Suurin osa on ladattu palveluun hyvässä tarkoituksessa, mutta joukossa on myös harhaanjohtavaa, esimerkiksi poliittisesti vaikuttamaan pyrkivää sisältöä. Facebookia on aika ajoin kritisoitu siitä, ettei se suhtaudu tarpeeksi vakavasti harhaanjohtavaan sisältöön, kuten valeuutisiin, mutta nyt yhtiö on päivittänyt toimintamalliaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa sisältö poistetaan Facebookista automaattisesti, mikäli sitä on muokattu tavalla, jota ei voida perustella esimerkiksi laadun parantamisella. Sisältö poistetaan myös, mikäli sen muokkauksessa havaitaan käytetyn tekoälyyn pohjautuvia keinoja.
Facebookiin saa edelleen jakaa kuvia ja videoita, joita on muokattu muun muassa laadun kohentamiseksi. Sisältö, jota on muokattu niin pitkälle, ettei tavallinen Facebook-käyttäjä todennäköisesti havaitse katsovansa muokattua videota, on puolestaan jatkossa kielletty.
Tekoälyn avulla muokattu sisältö sen sijaan on kiellettyä niin kutsuttujen deepfake-videoiden vuoksi. Alati yleistyvät deepfake-videot mahdollistavat tehokkaasti esimerkiksi politiikan johtajien sanomisten vääristelyn, sillä niissä henkilö voidaan laittaa tekoälyn ansiosta sanomaan jotakuinkin mitä tahansa omalla äänellään. Deepfake-videoiden vaarana on, että niiden todellinen luonne ei välttämättä selviä tavalliselle käyttäjälle. Tämä mahdollistaa harhaanjohtamisen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Selkeästi parodinen tai satiirinen sisältö on edelleen tervetullutta Facebookiin, myös pitkälle muokattuna. Niin ikään videot, joissa sanoja on poistettu tai sanajärjestystä muuten yksinkertaisesti muokattu, ovat sallittuja.
Vaikka edellä esitellyt ehdot eivät kaikilta osin täyttyisikään, saattaa Facebook silti asettaa sisällölle rajoitteita. Yhtiön kolmannen osapuolen yhteistyökumppanit voivat tarpeen havaitessaan ottaa sisällön lähempään tarkasteluun, jolloin sitä katsoville käyttäjille lähetetään varoitus sisällön mahdollisesti harhaanjohtavasta luonteesta. Tällaista sisältöä ei liioin voi käyttää mainonnassa.
Facebookilla on maailmanlaajuisesti yli 50 riippumatonta yhteistyökumppania, joiden kanssa se taistelee harhaanjohtavaa sisältöä vastaan yli 40 kielellä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »