Odotettu Black Friday -viikon huipennus eli itse Black Friday koittaa vihdoin huomenna.
Suomessa on kyseessä on vuoden kovin tarjouspäivä. Hintaoppaan tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja tulevana Black Fridayna. Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa Black Friday ohittaa jopa joulun alennusmyynnit, sillä päivä on palvelussa viisi kertaa suurempi kuin joulun jälkeisen alennusmyynnin aloittava päivä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämän vuoden hittituotteiksi Hintaopas ennustaa kuulokkeita, televisioita ja matkapuhelimia.
Suurin osa aikoo tehdä ostoksensa verkkokaupoissa ja ostoskoriin etsitään pääasiassa elektroniikkaa (52%), muotia ja vaatteita (44%) ja urheilu- ja ulkoilutuotteita (30%). Yli kolmannes tutkimuksen osallistujista aikoo hoitaa myös joululahjaostoksia Black Friday -alennusmyynneissä.
Ole tarkkana – hinnat voivat myös nousta
Hintaoppaan viime vuoden data kertoo myös hintojen noususta, mikä kannattaa muistaa myös tänä vuonna tarjouksia tarkasteltaessa. Palvelun sadan haetuimman tuotteen listalla hinta nousi 15 prosentilla tuotteista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Tuotteiden hintoja vaihdellaan nopeasti ja näin alennusprosentit näyttävät mahdollisimman suurilta. Ostoksilla kannattaakin aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä keskittyä vain alennusprosenttiin. Hintaoppaan sivuilla on nähtävillä myös tuotteen hintahistoria, josta voi katsoa, onko tuotteen saanut parempaan hintaan alennuspäivien ulkopuolella”, opastaa Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Esimerkiksi matkapuhelimien tuotekategoriassa 20 prosentilla tuotteista hinnat nousivat viime vuoden Black Fridayna ja 42 prosentilla tuotteista hinnat laskivat kun hintoja verrattiin normaaliin perjantaihin. Myös juoksukengissä hinnat nousivat 19 prosentilla tuotteista, kun taas 29 prosenttia kengistä oli alennuksessa. Hajuvesien kategoriasta oli hyvä mahdollisuus löytää alennuksia, sillä hinnat nousivat vain 3 prosentilla kun taas 42 prosentilla tuotteista oli halvempi hinta kuin muuna ajankohtana.
Keskimääräinen alennus 16 prosenttia – kuulokkeet tämän vuoden suosikkeja
Viime vuonna Hintaoppaan listaamista tuotteista kahdeksan prosenttia oli alennuksessa ja keskimääräinen alennus oli 16 prosenttia.
Hintaoppaan data kertoo, että viime vuonna kuluttajia kiinnostivat eniten matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Hintavertailupalvelussa Black Fridayn suosituin verkkokauppa oli Gigantti. Toiseksi ylsi Verkkokauppa.com ja kolmanneksi Power.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluttajat olivat tarjousten suhteen ainakin viime vuonna tarkkana ensimetreistä alkaen. Eniten alennuksia etsittiin torstaina kello 22.00, kun useat kaupat julkaisivat perjantain tarjoukset. Seuraava piikki nähtiin aamuvarhaisella kello 07.00-09.00 ja perjantaina illalla kello 18.00-20.00.
”Ennustamme, että tänä vuonna suureen suosioon nousevat kuulokkeet, televisiot, matkapuhelimet ja pelikonsolit. Myös älykelloista ennustetaan hittikategoriaa ”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Yksittäisistä tuotteista suosiota ennustetaan esimerkiksi Apple AirPods (2nd generation) -kuulokkeille, Bose QuietComfort 35 II -kuulokkeille ja LG OLED55C9 -televisiolle.
Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotteet Black Friday 2019
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Apple AirPods (2nd generation)
2. Bose QuietComfort 35 II
3. LG OLED55C9
4. Apple iPhone 8 64GB
5. Sony PlayStation 4 Pro 1TB
Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotekategoriat Black Friday 2019
1. Kuulokkeet
2. Televisiot
3. Matkapuhelimet
4. Pelikonsolit
5. Älykellot
Hintaopas kerää 830:n verkkokaupan Black Friday -tarjoukset yhdelle sivulle. Hintaopas.fi:ssä on 830 verkkokauppaa, 2 840 000 indeksoitua hintaa, 227 000 indeksoitua tuotetta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »