Telia on saanut Euroopan komission hyväksynnän Bonnier Broadcasting -yrityskaupalle. Bonnier Broadcastingin kautta Telialle siirtyvät suomalaisen MTV:n ja ruotsalaisen TV4:n lisäksi maksu-tv C More.
Telian mukaan yrityskauppa saadaan päätökseen odotusten mukaisesti joulukuun 2. päivänä 2019.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin Telia tiedotti kaupasta jo heinäkuussa 2018, minkä jälkeen hyväksyntäprosessi on kestänyt varsin pitkään.
MTV tarjoaa kuluttajille maksuttomia mainosrahoitteisia sisältöjä (MTV3-, Sub- ja Ava-kanavat, mtv.fi-palvelu ja mtvuutiset.fi-uutissivusto) ja maksusisältöjä (C More -suoratoistopalvelu ja -maksutelevisiokanavat). Lisäksi MTV:n palveluihin kuuluu Luukku.com-sähköpostipalvelu. Ruotsissa Bonnier Broadcastingiin kuuluu emoyhtiön lisäksi kaksi liiketoimintaa: mainos-TV (TV4 AB) ja maksu-TV (C More Entertainment AB).
Telian mukaan kauppa yhdistää sen ensiluokkaiset verkot ja laajat myyntikanavat Bonnier Broadcastingin suosittuihin mediasisältöihin. Telia Company kertoo tavoitteekseen turvata jatkossakin edellytykset pohjoismaisten laatusisältöjen tuottamiselle. Yritysostosta odotetaan syntyvän synergioita vuodesta 2020 alkaen ja täysimääräiset 600 miljoonan Ruotsin kruunun arvoiset vuosittaiset synergiat arvioidaan saavutettavan vuonna 2022.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopan komissio hyväksyi kaupan Telian antamilla sitoumuksilla:
- Lisensoida kohtuullisilla ja syrjimättömillä ehdoilla Bonnier Broadcastingin ilmaiskanavia ja premium-urheilukanavia tv-jakelijoille Suomessa ja Ruotsissa.
- Lisensoida erillisiä suoratoisto-oikeuksia yhdelle muulle markkinatoimijalle sekä Suomessa että Ruotsissa.
- Myydä mainostilaa kohtuullisilla ja syrjimättömillä ehdoilla mobiiliviestintäpalvelujen ja kiinteiden laajakaistayhteyksien tarjoajille sekä tv-jakelijoille Suomessa ja Ruotsissa.
- Lisensoida kohtuullisilla ja syrjimättömillä ehdoilla Liiga-kanavapakettia tv-jakelijoille Suomessa.
“Tämä on tärkeä virstanpylväs Telia Companylle, sillä meistä tulee pohjoismainen edelläkävijä, kun yhdistämme korkeatasoiset sisällöt ensiluokkaisiin yhteyksiin”, sanoo Telia Companyn vt. toimitusjohtaja Christian Luiga. “Tämä yrityskauppa vie Telia Companya eteenpäin. Odotan innolla, että saamme kaupan päätökseen ja voimme todella aloittaa yhteistyön uusien kollegoidemme kanssa tarjotaksemme parhaita sisältöjä ja viestintäpalveluita Pohjoismaissa ja Baltiassa.”
“Olen iloinen, että Euroopan komissio näki Telia Companyn ja Bonnier Broadcastingin yhdistymisestä tulevat hyödyt kuluttajille. Tämä on ollut pitkä ja perusteellinen prosessi. Nyt voimme aloittaa uuden vaiheen, jossa Telia Company vahvistaa medialiiketoimintaansa luodakseen arvoa sekä asiakkaille että osakkeenomistajille. Yrityskaupan seurauksena meistä tulee vahva paikallinen toimija, joka pystyy kilpailemaan Pohjoismaissa aktiivisesti toimivien kansainvälisten suuryritysten kanssa. Uutena omistajana haluamme myös varmistaa, että journalistinen riippumattomuus toteutuu medialiiketoiminnassa niin omistajan, hallituksen kuin yhtiön johdon toimesta”, kommentoi Telia Companyn hallituksen puheenjohtaja Marie Ehrling.
Bonnier Broadcastingilla on noin 1 200 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Bonnier Broadcastingin yhdistäminen Telia Companyyn alkaa, kun yrityskauppa on saatu päätökseen, jonka odotetaan tapahtuvan 2. joulukuuta 2019. MTV, TV4 ja C More tulevat osaksi Telia Companyn uutta medialiiketoimintayksikköä, johon siirtyvät myös Telia Companyn Media ja Entertainment -yksikön toiminnot. Bonnier Broadcastingin nykyisestä toimitusjohtajasta Casten Almqvististä tulee uuden liiketoimintayksikön johtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Johtava asemamme laatudraaman, urheilun, uutisten ja viihteen tarjoajana Suomessa ja Ruotsissa vahvistuu, kun MTV, TV4 ja C More yhdistävät voimansa Telia Companyn kanssa. Odotan innolla Telia Companyn ja Bonnier Broadcastingin vahvuuksien yhdistämistä. Yhdessä nostamme käyttäjillemme tarjoamiemme laatusisältöjen kokemuksen uudelle tasolle”, sanoo Bonnier Broadcastingin toimitusjohtaja Casten Almqvist.
Telian kaupan julkistuksen yhteydessä kerrottu Bonnier Broadcastingista maksettava kauppahinta on 9,2 miljardia Ruotsin kruunua, tämän päivän kurssilla noin 860 miljoonaa euroa, joka on käteisenä maksettava velaton kauppahinta ja vastaa 15,3x:n yritysarvo/liikevoitto (EV/EBIT) -kerrointa synergiat pois lukien. Bonnier Broadcastingin 31.8.2019 julkistettujen lukujen mukaan EV/EBITA-kerroin oli 8,4x.
Yrityskauppaan sisältyi myös tiettyihin taloudellisiin ja operatiivisiin mittareihin perustuva lisäkauppahinta. Enintään 1 miljardin Ruotsin kruunun lisäkauppahinnan suuruus määräytyy kaupan allekirjoituksen yhteydessä, jonka odotetaan tapahtuvan 2. joulukuuta 2019.
Yritysostosta odotetaan syntyvän synergioita vuodesta 2020 alkaen ja täysimääräiset 600 miljoonan Ruotsin kruunun arvoiset vuosittaiset synergiat arvioidaan saavutettavan vuonna 2022. Synergiat syntyvät kolmelta alueelta: ydinliiketoimintojen vahvistamisesta, C More -palvelun ja TV4 Playn edistämisestä sekä parantuneesta kustannustehokkuudesta. Integraatiokustannusten odotetaan nousevan kaikkiaan 400 miljoonaan Ruotsin kruunuun vuosina 2020–2021. Toimintojen vapaan kassavirran odotetaan vuonna 2020 olevan 500 miljoonaa Ruotsin kruunua ilman synergioita ja integraatiokuluja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Telia on jo ennen Bonnier-kauppaa panostanut sisältöliiketoiminnan kasvattamiseen, muun muassa hankkimalla vuonna 2017 oikeudet Liiga-jääkiekkoon.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »