Apple jatkoi heinä-syyskuussakin maailmanlaajuisten älykellomarkkinoiden ylivoimaisena markkinajohtajana, kertovat tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin julkaisemat tilastot.
Strategy Analyticsin mukaan Apple Watch -toimitukset kasvoivat heinä-syyskuussa 51 prosentilla vuotta aiemmasta 6,8 miljoonaan kelloon. Apple toimitti näin 2,3 miljoonaa kelloa vuodentakaista enemmän ja ylsi 47,9 prosentin markkinaosuuteen. Vuotta aiemmin Applen osuus markkinoista oli 45,0 prosenttia.
Markkinakakkonen Samsung kasvatti älykellotoimituksiaan suhteellisesti Appleakin nopeammin – 0,8 miljoonan kellon toimitusten kasvu merkitsi 73 prosentin kasvua vuotta aiemmasta ja markkinaosuuden nousua 11 prosentista 13,4 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kolmanneksi suurin älykellovalmistaja heinä-syyskuussa oli Fitbit, jonka toimitukset kasvoivat 7 prosentilla 1,6 miljoonaan kelloon. Fitbitin markkinaosuus kuitenkin painui 15 prosentista 11,3 prosenttiin.
Google vahvisti viime viikolla ostavansa Fitbitin 2,1 miljardin dollarin yrityskaupassa.
Älykellomarkkinoiden kolme suurinta – yhteenlaskettuna yli 70 prosentin osuuteen yltävät Apple, Samsung ja Fitbit – ovat käyttäneet laitteissaan kaikki omaa käyttöjärjestelmäänsä ja Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmään perustuvien kellojen markkinaosuus on jäänyt vähäiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google on vihjannut, että jatkossa siltä on tulossa markkinoille omia Wear OS -älykelloja, joiden kehitystyötä Fitbitin ostaminen avittaa.
Apple toi syyskuussa myyntiin uuden viidennen sukupolven Apple Watchin, Apple Watch Series 5:n. Siinä uutta olivat muun muassa aina päällä pysyvä näyttö sekä kompassi.
”Fitbit on ollut vaikeuksissa kilpailussa Apple Watchin kanssa älykellomarkkinan ylemmässä päässä, ja samanaikaisesti sen viimeisin Versa Lite -mallilla on ollut haasteita innostaa kuluttajia edullisemmassa hintaluokassa. Googlen Fitbitin osto on helpotus yhtiölle Fitbitin kohdatessa kasvavaa kilpailupainetta Applelta, Samsungilta, Garminilta, Huaweilta, Xiaomilta ja muilta”, kommentoi Strategy Analyticsin johtaja Neil Mawston.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »