Sony ja LG ovat lukeutuneet älypuhelinvalmistajiin, joille viime vuodet ovat olleet vaikeita. Kovin hyvin ei näillä kahdella mennyt vielä huhti-kesäkuussakaan, vaikka Sonyn tappioputki älypuhelinbisneksessä nyt jälleen hetkellisesti katkesikin.
Sony niputti huhti-kesäkuun vuosineljänneksestä, joka on Sonylle sen kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden ensimmäinen neljännes, alkaen älypuhelimet osaksi laajempaa Electronics Products & Solutions -yksikköä, joka käsittää muitakin laitteita kuten televisioita ja kameroita.
Sony kertoo kuitenkin ainakin toistaiseksi alaviitteenä myös vielä erikseen älypuhelinmyynnin ja niihin liittyvien palvelujen liikevaihdosta ja liikevoitosta. Huhti-kesäkuussa liikevaihto laski 23 prosentilla vuotta aiemmasta 100,6 miljardiin jeniin eli noin 0,83 miljardiin euroon tämän päivän kurssilla muunnettuna. Liikevoitto oli 1,0 miljardia jeniä eli noin 8 miljoonaa euroa eli Sony ei tehnyt tappiota älypuhelinbisneksessään, jos ei nyt suuria voittojakaan. Sony toimitti huhti-kesäkuussa vain 0,9 miljoonaa älypuhelinta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koko tilikaudeltaan 2019 Sony laski ennustettaan Mobile Communications -myynnistä 380 miljardiin jeniin ja odottaa liiketuloksen painuvan 47 miljardia jeniä eli lähes 400 miljoonaa euroa tappiolle. Sony odottaa toimittavansa viiden miljoonan sijaan enää vain neljä miljoonaa älypuhelinta. Huonompaa on siis luvassa. Sonyn mukaan sen älypuhelinmyynti on jäänyt odotuksista.
Koko Sonyn tulostiedote löytyy tästä.
LG:n osalta Mobile Communicationsin eli älypuhelinyksikön tappiot jatkuivat huhti-kesäkuussakin syvinä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
LG:n älypuhelinten liikevaihto painui 21,3 prosenttia 1 613,3 miljardiin woniin eli noin 1,2 miljardiin euroon. Liiketulos oli 313 miljardia wonia eli noin 240 miljoonaa euroa tappiolla. Liikevoittomarginaali oli -19,4 prosenttia ja heikoimmalla tasollaan hetkeen.
LG:n mukaan tulosta laskivat kuitenkin osittain myös kertaluonteiset tekijät, kuten tuotantolinjojen siirto. Pääasiallinen syy oli kuitenkin kiristynyt kilpailu sekä laskenut premium-luokan 4G-älypuhelinten myynti.
Kuluvasta vuosineljänneksestä LG ei odota juuri parempaa, vaan odottaa kilpailun 5G-markkinoilla kiristyvän ja markkinan kokonaismyynnin pysyvän tahmeana. LG itse pyrkii parantamaan myyntiään edullisemmilla malleilla ja tulostaan kuluja leikkaamalla. Tunnelin päässä ei kuitenkaan juuri näy valoa pitkän tappioputken jälkeen.
Koko LG:n tulosesitys löytyy tästä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sekä Sonylla että LG Electronicsilla on useampia muita liiketoimintayksiköitä, jotka tekevät jatkuvasti hyvää tai ainakin kohtuullista tulosta.
Sonya ja LG:tä yhdistää myös se, että ne ovat vetäytyneet viime aikoina yhä useammilta markkina-alueilta mitä tulee älypuhelinmyyntiin. LG on luopunut älypuhelinmyynnistä Pohjoismaissa, kun taas Sony puolestaan pitää edelleen pohjoisen maita ydinmarkkinanaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »