Snapchat-sovellusta kehittävä Snap onnistui ylittämään markkinaodotukset huhti-kesäkuun tuloksellaan.
Snapchat on viime vuosina kärsinyt käyttäjämäärän kasvun yllättävästä loppumisesta, kun Facebook kopioi palvelun tarinatoiminnon aggressiivisella tavalla omiin sovelluksiinsa. Snapchat ei ole näin ollen houkutellut samalla tavalla uusia käyttäjiä, minkä lisäksi myös sen omassa toiminnassa on ollut puutteita – esimerkiksi Android-sovelluksen suorituskykyä on useaan otteeseen kritisoitu.
Nyt vuoden toinen neljännes oli Snapille paras aikoihin mitä tulee käyttäjämäärän kasvuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapchatin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä nousi 203 miljoonaan verrattuna 190 miljoonaan tammi-maaliskuun neljänneksellä ja 188 miljoonaan vuotta aiemmin. Käyttäjämäärän kasvu oli laaja-alaista: suosio kasvoi niin Pohjois-Amerikassa, Euroopassa kuin muuallakin maailmassa, kuin myös sekä iOS- että Android-alustoilla.
Snapin mukaan sen päivitetty Snapchat-sovellus Androidille on saanut hyvän vastaanoton. Snap kertoo, että useimmissa Android-laitteissa Snapchat-käyttäjät lähettävät keskimäärin 7 prosenttia enemmän snappeja verrattuna aiempaan sovellusversioon, mikä kertoo uuden sovelluksen paremmasta käytettävyydestä. Snapin mukaan myös ensimmäistä kertaa sovelluksen avaavat jäävät nyt käyttäjiksi yli 10 prosenttia aiempaa useammin.
Snapchatin käyttäjämäärän odotettua suurempi kasvu ja muutenkin odotukset ylittäneet tulosnumerot ja ohjeistus kuluvalle neljännekselle kiihdyttivät Snapin osakkeen tulosjulkistuksen jälkeen pörssin jälkikaupankäynnissä vielä yli 9 prosentin nousuun kurssin noustua vajaalla 5 prosentilla eilen jo varsinaisen kaupankäynnin aikana. Snapin osakkeen kurssi on nyt jo yli kolminkertaistunut 16,18 dollariin 4,99 dollarin pohjanoteerauksesta 21. joulukuuta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snap kertoi myös keskimääräisen lähetettyjen snapien määrän nousseen yli 3,5 miljardiin päivässä ja esimerkiksi Discover-sisällön keräämän yleisön kasvaneen 35 prosentilla vuodessa ja katseluajan peräti 60 prosentilla.
”Kasvu yhteisössämme, sitoutumisessa ja liikevaihdossa on tulosta useista muutoksista, joita olemme toteuttaneet viimeisen 18 kuukauden aikana”, kommentoi Snapin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel. ”Odotamme innolla tämän momentumin jatkamista ja merkittävää edistymistä kaikilla näillä alueilla.”
Toisen neljänneksen aikana Snapchatiin esiteltiin myös uusia linssejä, joilla sai muutettua omia kasvojaan näyttämään toiselta sukupuolelta tai vauvalta. Näitä linssejä käytti ensimmäisen kahden viikon aikana yli 200 miljoonaa Snapchat-käyttäjää, ja niiden suosiolla oli myös oma osansa koko Snapchatin käyttäjämäärän kasvamisessa.
Liikevaihtoaan pääosan tuloistaan mainoksista keräävä Snap kasvatti huhti-kesäkuussa 48 prosenttia vuotta aiemmasta 262 miljoonasta 388 miljoonaan dollariin. Snap paransi myös bruttokatettaan rutkasti, 30 prosentista 46 prosenttiin. Liiketulos oli edelleen syvästi tappiolla mutta tappiot pienenivät 53 miljoonalla 305 miljoonaan dollariin. Viivan alle rahoituskulujen ja verojen jälkeen jäävä nettotappio kutistui 98 miljoonalla mutta oli yhä 255 miljoonaa dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Neljänneksen aikana Snapin vapaa kassavirta oli edelleen reilut 103 miljoonaa dollaria tappiolla mutta yhtiön taloudellinen asema on kuitenkin yhä hyvä. Velattoman yhtiön kassassa oli yhä 1,2 miljardia dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »