Telia kertoo ottaneensa käyttöön yhtenä ensimmäisistä operaattoreista maailmassa uuden ratkaisun, jolla se pystyy estämään saapuvia huijauspuheluita.
Huijauspuhelut, jotka tunnetaan myös nimellä Wangiri tai ”one ring and cut”, ovat laaja kansainvälinen ongelma. Tämäntyyppinen huijaus huijaus toimii tyypillisesti niin, että puhelin soi kerran tai pari, minkä jälkeen puhelu katkaistaan. Tavoitteena on saada vastaanottaja soittamaan takaisin. Jos tämä onnistuu, puhelusta veloitetaan ulkomaan puhelumaksu, joka menee huijarin tilille.
Huijarit vaihtavat aktiivisesti muun muassa numeroita, joista huijauspuheluja soitetaan. Tämä vaikeuttaa ongelman ratkaisemista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Telian ratkaisu seuraa tunnistettuja numerosarjoja, ja Suomen osalta ulkomailta Suomeen kohdistuvan puheluliikenteen määriä. Puheluliikenteestä tunnistetaan Wangiri-tyyppiset huijauspuhelut. Tunnistamisen jälkeen puheluliikenteen lähde estetään, eivätkä puhelut saavu Telian asiakkaille.
”On hyvä, että voimme suojella asiakkaitamme tämän tyyppisiltä huijauksilta. On todella vaikeaa estää huijauksia täysin, ja joitain huijauspuheluja voi silti tulla. On tärkeää olla soittamatta takaisin niihin kansainvälisiin numeroihin, joita ei itse tunnista. Tämän uuden ratkaisun myötä olemme pystyneet vähentämään huijauspuheluiden määrää huomattavasti”, sanoo turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle Telia Finlandilta.
Telian mukaan huijauspuhelut tulevat yleensä aaltoina. Suomessa puheluita estetään tiettyinä viikkoina tuhansittain, mutta hiljaisina aikoina vain muutamia satoja. Suomessa Wangiri-tyyppiset puhelut eivät ole laaja ongelma verrattuna moneen muuhun maahan, mutta niistä tulee säännöllisesti yhteydenottoja Telian asiakaspalveluun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »