Apple on avannut uuden verkkosivun, jolla se puolustelee App Store -sovelluskauppaansa liittyviä käytäntöjään.
Applen sovelluskaupan toiminta on joutunut viime aikoina yhä tarkemmin suurennuslasin alle. Euroopan unionin kilpailuviranomaisten on kerrottu olevan aloittelemassa tutkintaansa sen jälkeen, kun Spotify valitti komissiolle epäreilusta kilpailusta. Yhdysvalloissa puolestaan Apple koki takaiskun, kun korkeimman oikeuden päätöksen mukaan Applen laitteita ostaneet asiakkaat voivat haastaa Applen oikeuteen sen App Store -sovelluskauppaan liittyvistä käytännöistä, kuten sovellusasennusten rajoittumisesta vain Applen sovelluskauppaan ja Applen itselleen pidättämästä 30 prosentin osuudesta sovelluskaupan kautta tapahtuvasta myynnistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudella verkkosivullaan Apple kertoo halustaan mahdollistaa laaja kilpailu mutta myös tarpeistaan suojella käyttäjiä ja heidän yksityisyyttään.
Apple kertoo tarkistavansa viikoittain 100 000 uutta sovellusta tai sovelluspäivitystä ennen niiden julkaisua App Storessa. Näistä 60 prosenttia hyväksytään suoraan ja 40 prosenttia hylätään. Applen mukaan yleisin syy hylkäykselle ovat vähäiset bugit, perässään yksityisyyden huomioimisen puutteet.
Sovelluskaupan turvallisuuden varmistamisen lisäksi Apple korostaa sen bisnesmahdollisuuksia muistuttaen maksaneensa kehittäjille yli 120 miljardia dollaria App Store -kaupan kautta kertyneestä myynnistä sen historian aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yksi keskeisimmistä kipukohdista Applen hyväksyntäpolitiikan ohella sovelluskehittäjien mielissä on Applen 30 prosentin komissio App Store -myynnistä. Apple kuitenkin muistuttaa, että 84 prosenttia sovelluksista App Storessa ovat ilmaisia eivätkä ne tuo Applelle suoraan mitään tuloja, vaikka Apple niille App Storen kautta alustan tarjoaakin.
Näihin lukeutuvat ilmaisten ja mainosrahoitteisten sovellusten ohella esimerkiksi fyysisiä tavaroita tai palveluita myyvät sovellukset.
Vastapainona Apple kertoo myös panostavansa sovelluskehittäjien menestymiseen itse alustan tarjoamisen lisäksi mahdollisella markkinointiavulla sekä erilaisilla kehittäjille suunnatuilla tukiohjelmilla ja -tapahtumilla.
Lopuksi sivulla Apple esittelee vielä eri sovellustyypeissä App Storesta löytyviä vaihtoehtoja sen omille sovelluksille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »