Apple julkisti eilen ensimmäisen MacBook Pronsa 8-ytimisellä suorittimella ja kertoi samalla tehneensä parannuksia MacBook Pro -tietokoneiden näppäimistöihin.
Applen 12 tuuman MacBookissa, viime vuodesta lähtien uusimmassa MacBook Airissa sekä vuodesta 2016 lähtien MacBook Pro -laitteissa käytetty perhosnäppäimistörakenne on osoittautunut ongelmalliseksi vuosien saatossa.
Ongelmat näkyvät alas kokonaan tai osittain juuttuvina näppäiminä, painallusten tahattomana toistumisena tai toisaalta jäämisenä rekisteröitymättä kokonaan sekä näppäinten liikeradan muina poikkeuksina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple paransi perhosnäppäimistöään jo heinäkuussa 2018 julkaistussa MacBook Prossa, jossa näppäinten alle oli lisätty uusi perhosmekanismia roskilta suojaava silikonikalvo.
Eilen Apple kertoi, että nyt se käyttää MacBook Pron näppäimistöissä uutta materiaalia, minkä pitäisi vähentää virheitä erityisesti kaksoispainalluksissa.
Apple on jo aiemmin aloittanut huolto-ohjelman aiemmille perhosnäppäimistölaitteilleen, mutta eilen huolto-ohjelman piiriin liittyivät myös 3. sukupolven perhosnäppäimistöllä varustetut MacBook Air sekä vuoden 2018 MacBook Pro -mallit, sekä yllättäen saman tien myös eilen julkaistut uudet MacBook Prot uudistetulla materiaalilla varustetulla näppäimistölläkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple näyttää siis myöntävän, etteivät edes viimeisimmät muutokset näppäimistöissä tee niistä täysin toimintavarmoja.
Huolto-ohjelma tarkoittaa, että Apple tai Applen valtuuttama huoltoliike huoltaa ehdot täyttävät MacBook-, MacBook Air- ja MacBook Pro -näppäimistöt maksutta myös takuun ulkopuolella, neljän vuoden ajan laitteen ostopäivästä.
Raportoitujen tietojen mukaan huollossa Apple korvaa jatkossa 3. sukupolven perhosnäppäimistöt uudella eilen esitetyllä uuteen materiaaliin perustuvalla versiolla.
Alla on lueteltu kaikki näppäimistöjen huolto-ohjelman piiriin kuuluvat MacBookit:
- MacBook (Retina, 12-tuumainen, alkuvuosi 2015)
- MacBook (Retina, 12-tuumainen, alkuvuosi 2016)
- MacBook (Retina, 12-tuumainen, 2017)
- MacBook Air (Retina, 13-tuumainen, 2018)
- MacBook Pro (13-tuumainen, 2016, kaksi Thunderbolt 3 -porttia)
- MacBook Pro (13-tuumainen, 2017, kaksi Thunderbolt 3 -porttia)
- MacBook Pro (13-tuumainen, 2016, neljä Thunderbolt 3 -porttia)
- MacBook Pro (13-tuumainen, 2017, neljä Thunderbolt 3 -porttia)
- MacBook Pro (15-tuumainen, 2016)
- MacBook Pro (15-tuumainen, 2017)
- MacBook Pro (13-tuumainen, 2018, neljä Thunderbolt 3 -porttia)
- MacBook Pro (15-tuumainen, 2018)
- MacBook Pro (13-tuumainen, 2019, neljä Thunderbolt 3 -porttia)
- MacBook Pro (15-tuumainen, 2019)
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple on aloittanut huolto-ohjelman lisäksi vuosimallin 2016 13 tuuman MacBook Pron osalta liittyen näytön taustavalon ongelmiin.
Applen mukaan pienessä määrässä 13 tuuman MacBook Pro -laitteita näytön taustavalo voi lakata toimimasta kokonaan tai taustavalon toiminnassa voi esiintyä häiriöitä, joiden takia näytön alareunassa näkyy kirkkaampia ja tummempia alueita. Ongelmien syynä on näytön taustavalokaapelin rikkoutuminen.
Apple kertoo, että taustavalo-ongelma voi koskea lokakuun 2016 ja helmikuun 2018 välisenä aikana myytyjä MacBook Pro -laitteita.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »