Älypuhelinvalmistajana tunnettu mutta liiketoimintansa suoraan ja epäsuorasti osakkuusyhtiöiden ja kumppanuuksien kautta lukemattomiin eri tuotteisiin levittänyt Xiaomi kasvatti alkuvuonna tammi-maaliskuussa liikevaihtoaan 27,2 prosentilla 43,76 miljardiin juaniin eli noin 5,7 miljardiin euroon.
Xiaomin suhteellinen kannattavuus laski alkuvuonna, sillä liikevoitto kasvoi 7,4 prosentilla 3,61 miljardiin juaniin eli vajaaseen puoleen miljardiin euroon. Xiaomi kirjaa liikevoittoonsa kuitenkin myös sen tekemien sijoitusten arvonmuutoksia, minkä takia liikevoiton kehitys ei välttämättä kuvaa vertailukelpoisesti itse liiketoiminnan kehitystä. Xiaomin myös julkaisema oikaistu nettotulos kasvoikin alkuvuonna 22,4 prosenttia 2,08 miljardiin juaniin, noin 270 miljoonaan euroon.
Xiaomi kertoi toimittaneensa tammi-maaliskuussa markkinoille 27,9 miljoonaa älypuhelinta. Xiaomi reagoi tutkimusyhtiöiden virheellisiin arvioihin kertomalla älypuhelintoimitusten olleen yli 27,5 miljoonaa kappaletta jo toukokuun alussa sen jälkeen, kun osa niistä oli arvioinut Xiaomin toimituksiksi alle 25 miljoonaa älypuhelinta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin mukaan se toimitti maaliskuun loppuun mennessä 1,5 miljoonaa Mi 9 -sarjan älypuhelinta ja yli neljä miljoonaa edullisempaa Redmi Note 7 -älypuhelinmallia.
Kappalemääräisesti Xiaomin toimitukset pysyivät käytännössä samalla tasolla kuin vuotta aiemmin, mutta älypuhelimista kertynyt liikevaihto nousi 16,2 prosentilla 27 miljardiin juaniin keskihinnan noustua. Edelleenkin Xiaomin myymien älypuhelinten keskihinta oli matala, vain noin 125 euron tasolla.
Älypuhelimet toivat alkuvuonna Xiaomin liikevaihdosta vajaat kaksi kolmasosaa, 61,7 prosenttia. Toiseksi suurin raportoitu segmentti on esineiden internet (IoT) ja lifestyle -tuotteet 27,5 prosentin osuudella kokonaismyynnistä. Niissä liikevaihto kasvoi vauhdikkaasti 56,5 prosentilla yli 12 miljardiin juaniin. Xiaomin mukaan myyntiä kiihdyttivät hyvä älytelevisiomenekki, kuten myös Mi Bandin, Mi Air Purifierin ja Mi Electric Scooterin myynti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi pyrkii myös kasvattamaan palveluliiketoimintaansa, joka toistaiseksi pääosin suuntautuu sen Kiinan kotimarkkinoille. Palveluista kertyi 32 prosentin kasvulla alkuvuonna 4,26 miljardin juanin liikevaihto, eli vajaat 10 prosenttia koko Xiaomin liikevaihdosta. Maaliskuun lopussa Xiaomin MIUI-ohjelmistolla oli jo 260 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »