Googlen älypuhelinmyynti laski alkuvuonna ja myös laajemmin tulos oli pettymys markkinoille. Googlen emoyhtiö Alphabet raportoi alkuvuoden tuloksestaan myöhään eilisiltana Suomen aikaa.
Alphabetin ja Googlen talousjohtaja Ruth Poratin yhtiön Pixel-älypuhelinten myynti supistui alkuvuonna verrattuna viime vuoden alkuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koko älypuhelinmarkkina on taantunut viime aikoina, joten sinällään Googlenkin älypuhelinten myynnin heikentyminen ei ole suuri yllätys. Googlelta on myös tulossa pian uutta. ”Vaikka ensimmäisen neljänneksen tulos heijastaa premium-älypuhelinalan paineita, olemme tyytyväisiä jatkuvaan momentumiin Assistantilla varustetuissa kodin laitteissa, erityisesti Home Hub ja Mini -laitteisiin sekä odotamme 7. toukokuuta tapahtuvaa julkistusta laitetiimiltämme I/O-tapahtumassa”, kommentoi Ruth Porat.
Google avaa vuotuisen I/O-kehittäjäkonferenssinsa 7. toukokuuta. Huhujen mukaan tuolloin julkistetaan uudet edullisemmat keskihintaluokan Pixel 3a ja Pixel 3a XL -älypuhelimet sekä kookkaammalla näytöllä varustettu Google Nest Hub Max.
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai valoa myös pidemmän aikavälin uskoa laitebisnekseen. ”Olen yhä innoissani, kun näen 5G:n tulevan ja varhaiset taittuvat puhelimet, joissa Android-käyttöjärjestelmällä on suuri rooli”, kommentoi Pichai.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen koko liiketoiminnan kannalta laitteet ovat sivuroolissa.
Googlen pääbisnes on mainonta. Alkuvuonna sen mainoksista keräämä liikevaihto kasvoi 15 prosentilla 30,72 miljardiin dollariin eli noin 27,5 miljardiin euroon. Muissa kuin Googlen omissa palveluissa esitetystä mainonnasta Google tilitti kumppaneille 69 prosenttia 5,038 miljardin dollarin liikevaihdosta.
Googlen omissa palveluissa, kuten hakukoneessa ja YouTubessa, esitetyistä mainoksista Google tilitti kumppaneille, kuten Applelle ja selainkehittäjille, 13 prosenttia 25,682 miljardin dollarin liikevaihdosta.
Yhteenlaskettuna edellä mainituista liikenteenhankintakustanuksista oikaistua liikevaihtoa keräsi alkuvuonna 23,86 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen omissa palveluissa mainosklikkausten lukumäärä kasvoi alkuvuonna 39 prosentilla, kun edeltävinä neljänneksinä viime vuoden lopulla kasvu oli ollut vielä yli 60 prosentin tasolla. Hidastuminen johtui kerrotun mukaan YouTubeen tehdyistä muutoksista. Mainosklikkausten keskimääräinen hinta puolestaan laski nyt 19 prosentilla.
Googlen mainosliikevaihdon 15 prosenttiin hidastunut kasvu oli pettymys sijoittajille ja Alphabetin osake laski eilen pörssin jälkikaupankäynnissä yli 7 prosentilla.
Googlen laitemyynti, osuus Play-kaupan myynnistä sekä pilvipalveluiden, kuten G Suite -toimisto-ohjelmat ja Google Cloud -palvelimet, liikevaihto raportoidaan Googlen muuna liikevaihtona, joka kasvoi alkuvuonna 25 prosentilla 5,449 miljardiin dollariin.
Google-segmentin liikevoitto alkuvuodelta oli 9,235 miljardia dollaria, lähes 8,3 miljardia euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Alphabetilla on Googlen ytimen ulkopuolisia muita hankkeita. Näitä ovat esimerkiksi robottiautojen kehitys (Waymo), lääkieteteen kehitys (muun muassa Verily) sekä kuituyhteydet (Google Fiber). Tämän Other Bets -segmentin yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi 150 miljoonasta 170 miljoonaan dollariin ja liiketappio kasvoi 571 miljoonasta 868 miljoonaan dollariin.
Koko Alphabetin liikevoitto laski alkuvuonna yli 13 prosenttia johtuen Euroopan komission langettamasta 1,49 miljardin euron eli 1,679 miljardin dollarin sakosta liittyen hallitsevan markkina-aseman väärinkäyttöön AdSense-hakumainosliiketoiminnasta. Sakosta oikaistuna liikevoitto olisi kasvanut 9 prosentilla noin 8,3 miljardiin dollariin.
Sakko näkyy myös Alphabetin nettotuloksessa, joka laski 9,401 miljardista dollarista 6,657 miljardiin.
Koko Alphabetin tulostiedote löytyy tästä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »