Mobiili- ja älylaitteet ovat tulleet pysyväksi osaksi suomalaisten arkea ja mobiililaitteilla hoidetaan tätä nykyä yhä useampi arkinen asia. Samalla, kun mobiilin ja sosiaalisen media käyttö on kasvanut Suomessa vuosi vuodelta, myös raha-asiat hoidetaan yhä useammin näppärästi mobiililaitteella. Älypuhelimien tarjoamat mahdollisuudet henkilökohtaiseen taloudenhoitoon tuntuvatkin tänä päivänä lähes loputtomilta.
Tässä 7 arkista raha-asiaa, jotka hoituvat entistä helpommin mobiililaitteilla.
1. Tuotteiden ja palveluiden maksaminen
Tuotteiden ja palveluiden maksaminen ei ole ollut koskaan niin helppoa, kuin tänä päivänä. Etenkin mobiilimaksamisen suosio on kasvanut ympäri maailmaa ja myös Suomeen on rantautunut jo useampi mobiilimaksamiseen erikoistunut palvelu.
Suomen mobiilimaksamisen markkina on vielä varsin pirstaleinen, eikä yksikään toimija ole saanut valta-asemaa markkinoilla. Alkujaan Danske Bankin omistama MobilePay on kerännyt jo jonkin verran asiakaskuntaa, mutta esimerkiksi Siirto ja Apple Wallet kilpailevat asiakkaista yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Mobiililaitteilla on myös mahdollista käyttää uuden aikaisten pankkikorttien tapaan lähimaksua. Lähimaksussa mobiililaite viedään maksupäätteen lähelle, josta maksu rekisteröityy kauppiaalle.
Palveluita on mahdollista maksaa myös SMS-maksuilla, jossa kuluttaja lähettää maksun perinteisellä tekstiviestillä. Lisäksi tarjolla on ns. Mobiililompakoita, joihin on mahdollista tallentaa rahaa, luottokortteja ja kanta-asiakaskortteja.
2. Pankkiasioiden hoitaminen
Mobiilisovellukset ovat levinneet myös pankkimaailmaan ja lähes jokainen pankki tarjoaa asiakkailleen nykyään kattavan mobiilisovelluksen, jossa asiakkaat voivat hoitaa pankkiasiat samaan tapaan kuin perinteisessä verkkopankissa.
Esimerkiksi S-Pankilla on käytössä S-Mobiili, jossa asiakkaan on mahdollista tarkkailla normaalien pankkiasioiden ohella myös esimerkiksi S-bonusten kertymistä tai maksaa auton tankkaus ABC-asemilla.
Nordealla on vastaavasti verkkopankkisovellus sekä erillinen Nordea Wallet mobiililompakko. Vaikka esimerkiksi tilin avaamiseen ja tunnuslukusovelluksen hallintaan tarvitaan edelleen perinteistä verkkopankkia, niin lähes kaikki raha-asiat pystyy hoitamaan suoraan pankkien mobiilisovellusten kautta.
3. Lainan hakeminen
Raha-asioista ei voi puhua mainitsematta rahan lainaamista. Vaikka kaikki perinteiset pankkitoimijat eivät vielä tarjoakaan mahdollisuutta hakea lainaa suoraan mobiilin kautta, niin lainan hakeminen mobiililaitteilla on yleistynyt vuosi vuodelta.
Osalla pankeista lainahakemus tulee hyväksyä erikseen vielä tunnuslukusovelluksella, joten lainanhakuprosessi ei ole vielä täysin vaivatonta. Lisäksi eri pankkien välillä on paljon eroja, sillä etenkään isompia lainasummia ei välttämättä ole mahdollista hakea pelkän mobiilipankin kautta.
Rahoituksen hakeminen arkipäivän kulutustarpeisiin on joka tapauksessa siirtynyt mobiilisovellusten maailmaan.
4. Sijoittaminen
Sijoittamisen palvelut kulkevat yhä enenevissä määrin kuluttajan mukana kaikkialle. Esimerkiksi FIM Mobiili on ns. virtuaalinen sijoitussalkku, jossa sijoittaja voi seurata sijoitustensa kehittymistä ja tehdä lisäsijoituksia näppärästi mobiililaitteen välityksellä.
Osa perinteisistä pankkitoimijoistakin antaa mahdollisuuden tehdä sijoituksia esimerkiksi rahastoihin suoraan mobiililaitteella. Kaikilla pankeilla tämä ei ole kuitenkaan vielä mahdollista, mutta kyseessä on selkeästi kasvava trendi.
5. Tuotteiden tilaaminen netistä
Tuotteiden ja palveluiden ostaminen voitaneen laskea mukaan päivittäisiin raha-asioihin. Yhä useampi nimittäin tilaa tuotteet mobiililaitteella suoraan kotiovelleen. Kaupan Liiton selvityksen mukaan vuonna 2017 jo kolmasosa suomalaisista teki ostoksensa mobiililaitteen välityksellä. Lukema tuntuu nykypäivänä jopa matalalta, niin suosittua verkko-ostaminen mobiililaitteilla on.
Niin kotimaiset kuin ulkomaiset verkkokaupat ovat myös panostaneet mobiiliostamiseen ja verkkosivustoja optimoidaan jatkuvasti yhä mobiiliystävällisemmiksi. Osa verkkokaupoista voi myös tarjota erikoistarjouksia mobiililaitteilla tehtäville ostoksille.
6. Budjetointi
Budjetin ja taloudenhallintaan on tarjolla erilaisia sovelluksia, joilla tulot ja menot on entistä helpompaa pitää tasapainossa.
Taloudenhallintosovelluksista suomalaisille tunnetuin lienee OP:n kehittämä Pivo-palvelu. Pivossa asiakas voi seurata omaa kulutustaan. Pivon kulutuksen seuranta on saatavilla vain OP:n asiakkaille.
Pivoakin yksinkertaisempi sovellus on ilmainen Monefy-sovellus, joka on saatavilla Android-laitteille. Monefy-sovellukseen käyttäjän ei tarvitse sitoa maksukorttiaan ja kaikki tulot ja menot kirjataan sovellukseen manuaalisesti. Kyseessä on varsin yksinkertainen, mutta toimiva tapa seurata kuukausittaista kulutustaan.
7. Tunnistautuminen
Eri palveluihin tunnistautuminen hoituu nykyään todella näppärästi mobiilivarmenteen avulla. Mobiilivarmennetta on mahdollista käyttää esimerkiksi Kelan, tai Omaveron palveluissa.
Mobiilivarmenteen etuna on sen helppokäyttöisyys; palvelun käyttämiseen tarvitsee vain oman puhelinnumeron sekä vapaavalintaisen tunnusluvun. Operaattoreista mobiilivarmennetta tukevat DNA, Sonera ja Telia ja on odotettavissa, että myös muita operaattoreita liittyy mobiilivarmenteen palveluntarjoihin lähitulevaisuudessa.
Mobiilivarmenteesta on tullut yksi suosituimmista, ellei jopa suosituin tapa tunnistautua niin valtion palveluihin kuin myös yksityisiin palveluihin. Tällä hetkellä mobiilivarmenteella voikin kirjautua jo yli 20 000:een suomalaiseen palveluun.
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »