Maailman suurimpiin älypuhelinvalmistajiin lukeutuva Xiaomi on julkaissut loppuvuoden loka-joulukuun tuloksensa. Koko tulostiedote löytyy tästä.
Xiaomi kasvatti loka-joulukuussa liikevaihtoaan 26,5 prosentilla vuotta aiemmasta 44,4 miljardiin juaniin eli noin 5,8 miljardiin euroon. Bruttokate kasvoi 55,5 prosenttia 5,66 miljardiin juaniin eli 12,7 prosenttiin liikevaihdosta.
Xiaomin liiketoiminnan kulut kuitenkin kasvoivat myynnin kasvua nopeammin, ja liikevoitto loppuvuodelta nousi vain 6,6 prosenttia 3,21 miljardiin juaniin eli reiluun 420 miljoonaan euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liikevaihdon kasvu vaimeni loppuvuodesta, sillä koko vuodelta 2018 se kirjasi kasvua 52,6 prosenttia. Myös Xiaomi kärsi älypuhelinmarkkinan heikentymisestä erityisesti Kiinassa loppuvuonna. Loppuvuonna sen älypuhelinmyynnin liikevaihto kasvoi vain 7,0 prosentilla vuotta aiemmasta, ja kappalemääräiset toimitukset itse asiassa laskivat loppuvuonna 2017 toimitetuista 28,5 miljoonasta älypuhelimesta nyt loka-joulukuussa 2018 25 miljoonaan älypuhelimeen. Heikon yleisen markkinatilanteen lisäksi tähän vaikutti tuotelanseerausten ajoitus. Loppuvuodesta Xiaomi toi markkinoille vain kaksi uutta puhelinmallia. Koko vuonna 2018 Xiaomin älypuhelintoimitukset ylsivät 29,8 prosentin kasvulla 118,7 miljoonaan.
Xiaomin toimittamien älypuhelinten keskihinta nousi loppuvuonna 22 prosentilla yli tuhanteen juaniin, noin 130 euroon.
Älypuhelinten ohella Xiaomi myy monia erilaisia tuotteita sekä palveluja. IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentti toi loppuvuonna Xiaomin liikevaihdosta jo noin kolmanneksen, 33,6 prosenttia. Myynti kasvoi 75 prosentilla. Xiaomin mukaan nousua kertyi erityisesti älytelevisioiden ja kannettavien tietokoneiden myynnin kasvusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin palvelujen osuus sen liikevaihdosta oli loppuvuonna 9,1 prosenttia. Xiaomin älypuhelimilla ja niiden MIUI-ohjelmistolla oli joulukuussa 242 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Koko vuonna 2018 Xiaomin liikevaihdosta jo 40 prosenttia kertyi Kiinan ulkopuolisilta kansainvälisiltä markkinoilta. Osuus on jatkuvasti noussut kansainvälisen myynnin kasvaessa huomattavasti nopeammin. Viime vuonna Xiaomi kasvoi erityisesti länsi-Euroopassa, jossa sen älypuhelintoimitukset tutkimusyhtiö IDC:n mukaan yli viisinkertaistuivat.
Xiaomi listautui Hong Kongin pörssiin viime vuonna. Osakekurssi on laskenut lähes kolmanneksen 17 Hong Kongin dollarin listautumishinnastaan, ollen nyt 11,62 Hong Kongin dollaria. Sijoittajat ovat pettyneet Xiaomin kasvulukujen laskuun ja toisaalta odotettua hitaampaan kannattavuuskehitykseen. Pääasiallinen syy tähän on älypuhelinmarkkinoiden viilentyminen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »