Tutkimusyhtiö Strategy Analytics on julkaissut katsauksensa Kiinan älypuhelinmarkkinoihin vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä.
Apple antoi tammikuun alussa loppuvuotta koskevan tulosvaroituksen. Syyksi varoitukseen se kertoi erityisesti nopeasti heikentyneen iPhone-myynnin Kiinassa. Apple totesi, että Kiinan talous on hidastunut nopeasti ja merkittävästi. Apple uskoo, että vaikutuksensa tähän on ollut kauppasodalla Yhdysvaltojen kanssa. Applen toimitusjohtaja Tim Cook kertoi, kuinka tilanteen kehittyessä kävijämäärät Applen omissa ja jälleenmyyjäkumppanien myymälöissä Kiinassa laskivat neljänneksen edetessä.
Strategy Analyticsin mukaan Applen iPhone-toimitukset Kiinassa laskivat loka-joulukuussa 22 prosenttia vuotta aiemmasta 14,0 miljoonasta iPhonesta 10,9 miljoonaan iPhoneen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pudotus oli siis raju, mutta myös kokonaismarkkina laski viimeisellä neljänneksellä Strategy Analyticsin mukaan 11 prosentilla supistuen 121,3 miljoonasta älypuhelimesta loka-joulukuussa 2017 nyt 107,9 miljoonaan puhelimeen loppuvuonna 2018. Älypuhelinmarkkina pienentyi Kiinassa 11 prosenttia myös koko vuoden 2018 osalta. Aiemmat raportit ovat kertoneet, että Kiinan älypuhelinmarkkinan supistuminen kiihtyi aivan loppuvuodesta marras-joulukuussa.
Kiinan markkinoita hallitsevat maassa pidemmällä aikavälillä viidenneksi suurinta markkinaosuutta pitävän Applen lisäksi kiinalaiset valmistajat. Näistä selvästi vahviten on edennyt markkinajohtaja Huawei. Se kasvatti toimituksiaan loppuvuodestakin yli 23 prosentilla kokonaismarkkinan laskiessa 11 prosentilla. Näin Huawein markkinaosuus kotimarkkinoilla kohosi jo 27,8 prosenttiin.
Saman omistajataustan jakavien markkinakkosen ja kolmosen Oppon ja Vivon kehitys koko vuonna 2018 on ollut varsin tasaista. Oppon myyntimäärät ovat lipsuneet vain hieman, kun taas Vivo onnistui kasvattamaan toimituksiaan pikkasen sekä koko vuoden 2018 että loppuvuoden osalta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurista kiinalaisvalmistajista heikoimmin Kiinan markkinoilla viime vuonna menestyi Xiaomi. Loppuvuonna sen toimitukset laskivat yli 35 prosenttia 15,5 miljoonasta älypuhelimesta 10,0 miljoonaan, jolla se jäi loka-joulukuun osalta Applen taakse viidenneksi markkinaosuudessa.
Selvästi eniten Kiinassa markkinoita ovat kuitenkin menettäneet yhteenlaskettuna kaikki muut valmistajat. Muiden markkinaosuus lähes puolittui 20 prosentista 11,5 prosenttiin loppuvuonna. Muiden valmistajien joukkoon lukeutuu Kiinassa sekalainen joukko paikallisia valmistajia sekä esimerkiksi maailmanlaajuinen markkinajohtaja Samsung, jolle Kiina on ollut vaikea paikka jo useamman vuoden ajan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »