Microsoft kehittää Yhdysvalloissa suurimpiin päivittäistavarakauppiaisiin lukeutuvan Krogerin kanssa tulevaisuuden supermarketia, joka on huomattavasti aiempaa digitaalisempi.
Microsoft ja Kroger ovat toistaiseksi ottaneet kehittyneitä teknologioita käyttöön laajemmin kahdessa kaupassa, jotka sijaitsevat Microsoftin ja Krogerin pääkonttoreiden läheisyydessä.
Kokonaisuuden perustan muodostavat digitaaliset hintalaput, jotka luonnollisesti mahdollistavat laajat hintamuutokset huomattavasti paperisten hintalappujen vaihtamista helpommin. Digitaalisia hintalappuja on otettu käyttöön jo 92 Kroger-kaupassa. Yhteensä Krogerilla on 2 780 kauppaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kahdessa pidemmälle viedyssä testikaupassa kokonaisuutta täydentävät lisäksi asiakkaille tarjottava sisänavigointi kaupassa. Järjestelmä kertoo myös sovelluksessa luodulla ostoslistalla sijaitsevan tuotteen paikasta hyllyssä hintalapun viereen ilmestyvällä kuvakkeella.
Parempi tuotteiden poiminnan ohjaus parantaa myös kaupoissa työskentelevien asiakkaiden ostoksia keräävien työntekijöiden tehokkuutta. Microsoftin ja Krogerin testien perusteella tuotteiden sijainnin osoittaminen valojärjestelmällä hyllyiltä vähentää poimintaan kuluvaa aikaa jopa puolella.
Luonnollisesti kokonaisuuteen kuuluvat myös kamerat ja anturit, jotka seuraavat muun muassa tuotteiden riittävyyttä hyllyissä sekä lämpötilaa kohteissa, joissa sillä on merkitystä tuotteiden säilyvyydelle. Järjestelmä lähettää poikkeuksista ilmoituksen vastuuhenkilölle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pisimmälle viety, ja kenties samalla pelottavin, osa järjestelmää on kaupassa näkyvien mainosten personointi asiakkaiden mukaan. Esimerkiksi hyllyjen digitaalisten hintalappujen ja muiden näyttöjen yhteydessä näkyvät mainokset voivat muuttua lähellä liikkuvan asiakkaan iän ja sukupuolen mukaan. Lisäksi suunnitelma on kohdentaa mainoksia – asiakkaan hyväksynnän jälkeen – vielä yksityiskohtaisemmin juuri kullekin asiakkaalle sopiviksi.
Microsoftille yhteistyössä Krogerin kaltaisen kauppiaan kanssa on kyse sen pilvipalvelujen menekin edistämisestä. Kaupan järjestelmät tuottavat muun muassa paljon analysoitavaa tietoa, myös kuva- ja videomuodossa, jonka Azure-pilvipalvelu voi käsitellä.
Päivittäistavarakauppiaat puolestaan vastaavat kasvavilla teknologiapanostuksilla verkkokauppajätti Amazon.comin uhkaan. Amazon osti vuonna 2017 Whole Foods -ketjun 13,7 miljardin dollarin kaupassa. Lisäksi se on avannut kassattomia Amazon Go -kauppoja, joissa hyllyiltä voi poimia mukaan haluamansa tavarat ja vain kävellä pysähtymättä ulos.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »