Teleoperaattorit voivat periä vakuusmaksuja esimerkiksi uutta liittymää avattaessa. Yleensä vakuuksia peritään henkilöiltä, joilla on maksuhäiriömerkintöjä, mutta yllättävä lasku saattaa osua kohdalle muulloinkin.
Toisinaan teleoperaattorit, kuten muutkin toimijat, voivat laskuttaa asiakkailtaan ennakkoon vakuusmaksua, jolla pyritään takaamaan asiakkaan maksukyky ja välttämään myöhemmät ongelmat. Yleensä jopa satojen eurojen suuruisia vakuuksia vaaditaan lähinnä silloin, jos luottohistoriassa on ongelmia, mutta myös esimerkiksi monen vuoden ulkomailla eläminen saattaa aiheuttaa ongelmia Suomeen palattaessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomen suurimmat operaattorit perivät kaikki vakuusmaksuja esimerkiksi silloin, kun uutta liittymäsopimusta solmiva asiakas on asunut ulkomailla useamman vuoden ajan. Tämä johtuu siitä, että maksuhistoriasta ei ole riittävästi näyttöä.
”Esimerkiksi ’paluumuuttotilanteet’ saattavat hieman yllättävällä tavalla aiheuttaa vakuusmaksupyynnön puhtaasti sen takia, että maksuhistoriassa on aukkoja”, kommentoi Elisan liiketoimintajohtaja Jan Virkki asiasta uutisoineelle Ylelle.
Myös DNA ja Telia saattavat periä vakuusmaksuja vastaavissa tilanteissa. Vakuusmaksut vaihtelevat suuruudeltaan noin 150-350 euron välillä operaattorista ja tilanteesta riippuen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maksut koskevat monesti myös Suomessa väliaikaisesti tai pysyvästi majailevia ulkomaalaisia, kuten esimerkiksi vaihto-opiskelijoita.
On hyvä huomata, että vakuusmaksu ikään kuin maksaa itsensä hiljalleen takaisin kertyvien puhelinlaskujen myötä, joten kyse ei ole rangaistuksesta. Joka tapauksessa 300 euron lasku saattaa toisinaan aiheuttaa odottamatonta harmia, joten asia on hyvä ottaa puheeksi jo liittymää avattaessa, mikäli epäilee omien luottotietojensa olevan syystä tai toisesta puutteellisia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »