82 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja huomenna 23. marraskuuta vietettävänä Black Fridaynä, selviää Hintaoppaan kuluttajatutkimuksesta.
Lähes 40 prosenttia suomalaisista uskoo säästävänsä vähintään 30 prosenttia tai enemmän vuoden suurimpana alennusmyyntipäivänä, mutta Hintaoppaan tutkimuksen mukaan totuus voi olla toinen. Hintaoppaan sadan haetuimman tuotteen listalla 32 prosentilla tuotteista havaittiin hinnannousuja vuoden 2017 Black Fridayna. Lisäksi alennusprosentteja voi luoda hintojen nopealla vaihtelulla:
”Hintojen nopean vaihtamisen avulla alennukset saadaan näyttämään mahdollisimman suurelta. Kuluttajan kannattaa aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä katsoa vain alennusprosentteja. Hintaoppaan sivuilta on saatavilla myös hintahistoriatietoja, jotka kertovat tuotteiden hinnan kehityksen. Tuotteen hintahistoriaa tarkastelemalla on mahdollista tarkistaa, onko tarjous aidosti hyvä, onko hinta noussut ennen tarjousta tai onko tuote ollut paremmassa tarjouksessa jonain muuna ajankohtana.”, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Friday on tarjouspäivänä kasvattanut viime vuosina nopeasti merkitystään myös Suomessa. Hintaoppaan ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 96 prosenttia suomalaisista on kuullut alennusmyyntipäivästä. Päivän suosiosta kertoo myös se, että 58 prosenttia suomalaisista osti tuotteita viime vuoden Black Fridaynä. Heistä 72 prosenttia arvioi käyttäneensä tuotteisiin alle 200 euroa.
Joulumyynnin toden teolla käynnistävä Black Friday on Suomessa erityisesti verkkokaupan juhlaa. Tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia Black Friday -ostoksia harkitsevista arvioi tekevänsä ostoksensa kokonaan tai lähes kokonaan verkossa. Kaikkein vahvimmin verkkokauppoja suosivat 35–44 -vuotiaat, joista yli puolet arvioi tekevänsä vähintään 80 prosenttia Black Friday -ostoksistaan verkossa.
Hintaoppaan tutkimuksen vastaajista 63% arvioi, että erilaisista tuotteista vähintään 10 prosenttia tai enemmän on alennuksessa. Hintaoppaan viime vuoden Black Friday -data osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa oli vain 9 prosenttia tuotteista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tutkimuksessa kysyttiin myös, kuinka paljon suomalaiset uskovat säästävänsä Black Friday -alennusmyynneissä. Yleisin arvio omasta säästöstä oli vaihtoehto ”vähintään 30 prosenttia”. Hintaoppaan viime vuoden data osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa olevien tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on 25.
Elektroniikkaostokset ovat Black Fridayn kovaa ydintä, kiinnostus elektroniikkatuotteiden Black Friday -alennuksiin näkyy myös suosituimmissa verkkokaupoissa. Kolmen kärjessä ovat Verkkokauppa.com, Gigantti ja Power.
”Black Friday liitetään perinteisesti elektroniikkaan, mutta viime vuosina muutkin kategoriat ovat nousseet kiinnostaviksi ja verkkokaupoista muun muassa XXL ja Zalando kasvattavat suosiotaan. Mielenkiintoista on myös Amazonin tilanne Suomessa. Toistaiseksi vain kuusi prosenttia vastaajista aikoo tehdä Black Friday -ostoksiaan Amazonista”, Matinvesi-Bassett selvittää.
”Hinnat vaihtelevat jälleenmyyjien välillä merkittävästi. Jos katsomme tuotteita, joita Hintaopas ennustaa vuoden 2018 Black Friday -suosikeiksi, hintojen välillä on erittäin suurta vaihtelua.”
Hintaoppaan ennuste: Black Fridayn 2018 viisi suosituinta tuotetta | Halvin hinta Hintaoppaassa | Kallein hinta Hintaoppaassa | Hintaero euroina |
Apple iPhone X | 947 € | 1249 € | 302 € |
Bose QuietComfort 35 II | 348,95 € | 429 € | 80,05 € |
Apple iPhone 7 | 449 € | 679,9 € | 230,9 € |
LG OLED55C8 | 1399 € | 2499 € | 1100 € |
Sony Playstation 4 | 399 € | 450,52 € | 51,52 € |
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »