Maailman TOP5-älypuhelinvalmistajiin lukeutuva Xiaomi kertoi tänään heinä-syyskuun tuloksestaan.
Xiaomi kasvatti liikevaihtoaan viime vuoden heinä-syyskuusta 49,1 prosenttia 50,846 miljardiin juaniin eli noin 6,4 miljardiin euroon. Kansainvälinen, Kiinan ulkopuolinen liikevaihto kasvoi 112,7 prosenttia ja edusti jo 43,9 prosenttia koko liikevaihdosta.
Xiaomin raportoima nettotulos oli 2,481 miljardia juania, reilut 310 miljoonaa euroa. Paremmin varsinaisen liiketoiminnan kehityksestä kertoo oikaistu tulos, joka oli 2,885 miljardia juania, reilut 360 miljoonaa euroa, ja joka kasvoi 17,3 prosenttia vuotta aiemmasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liiketoiminnassa keskeisessä roolissa ovat sen älypuhelinten rinnalla myymät laajan valikoiman erilaiset internetiin kytkeytyvät koti- ja muut laitteet ekosysteemikumppaneilta sekä älypuhelinten kautta tarjottavat erilaiset palvelut. ”Xiaomin uudet korkean potentiaalin liiketoiminnat, mukaan lukien internet-palveluista veloittaminen älypuhelimista Kiinan ulkopuolella, IoT-tuotteiden vieminen ympäri maailman ja mukaanlähtö niin sanottujen valkoisten kodinkoneiden markkinoille ovat kaikki osoittautuneet lupaaviksi aluiksi”, kommentoi Xiaomin perustaja ja toimitusjohtaja Lei Jun.
Xiaomin älypuhelinmyynnistä kertynyt liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 36,1 prosenttia 35,0 miljardiin juaniin. Älypuhelimet toivat Xiaomin myynnistä siis edelleen yli kaksi kolmasosaa. Xiaomi toimitti 33,3 miljoonaa älypuhelinta, 20,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinä-syyskuussa.
Xiaomi ylitti kuluvalta vuodelta 100 miljoonan toimitetun älypuhelimen rajan 26. lokakuuta. Kappalemääräinen kasvu on odotetusti määrien noustessa hidastunut, mutta kuluvan vuoden aikana Xiaomi on strategiansa mukaisesti nostanut älypuhelintensa keskimääräistä myyntihintaa. Heinä-syyskuussa keskihinta Kiinassa nousi 16 prosenttia vuotta aiemmasta, Kiinan ulkopuolella 18 prosenttia. Kokonaisuutena keskimääräinen myyntihinta oli 1 052 juania eli reilut 130 euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi toimii älypuhelinmarkkinoilla oman brändinsä lisäksi Pocophone-brändillä, jonka alla panostetaan tehokkuuteen kohtuuhinnalla sekä Black Shark -pelipuhelimilla, joita kehittää ja myy yritys, johon Xiaomi on sijoittanut. Lisäksi tänään Xiaomi kertoi vastaavansa jatkossa kiinalaisen selfie-sovelluksestaan tunnetun Meitun älypuhelinten kehityksestä ja myynnistä.
Xiaomi on Länsi-Euroopassa jo neljänneksi suurin älypuhelinten toimituksissa. Intiassa Xiaomi on markkinajohtaja ja Indonesiassa se nousi 337 prosentin toimitusten kasvulla markkinakakkoseksi.
Xiaomin älypuhelinten MIUI-ohjelmistolla oli syyskuun 2018 lopussa jo 224,4 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Liikevaihto IoT- ja lifestyle-tuotteista kasvoi 89,8 prosentilla 10,8 miljardiin juaniin. Älytelevisio- ja läppärimyynti kasvoi 100,3 prosentilla 4,3 miljardiin juaniin. Internet-palvelujen liikevaihto kasvoi 85,5 prosentilla 4,7 miljardiin juaniin. Osana tätä mainonnasta eli käytännössä Xiaomi-puhelimissa esitettävistä mainoksista ja sovellusten esiasennuksista kertyi jo 3,2 miljardin juanin eli noin 400 miljoonan euron liikevaihto. Xiaomin internet-palvelujen liikevaihto kertyy toistaiseksi lähes täysin Kiinasta. Muun maailman osuus palveluliikevaihdosta oli vasta 4,4 prosenttia, mikä tarjoaa Xiaomille suuren potentiaalin kasvattaa tuottoja tulevaisuudessa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »