Facebook kasvatti heinä-syyskuussa liikevaihtoaan 33 prosentilla viime vuoden heinä-syyskuusta. Kulut kuitenkin kasvoivat vielä huomattavasti vauhdikkaammin, 53 prosenttia, ja Facebookin liikevoiton kasvu hidastui näin vain 13 prosenttin. 13,7 miljardin dollarin eli reilun 12 miljardin euron liikevaihdosta liikevoittoa kertyi 5,78 miljardia dollaria eli reilut 5 miljardia euroa. Liikevoittomarginaali painui 50 prosentista 42 prosenttiin.
Facebook on ollut kuluvan vuoden aikana lukuisten skandaalien pyörteissä, muun muassa liittyen tietojen paljastumiseen Cambridge Analyticalle, Venäjän ja muiden Facebookissa suorittamaan propagandatyöhön sekä Facebook-tietojen hakkerointiin. Näiden skandaalien vaikutukset Facebookin liiketoimintaan eivät näytä olleen kovin merkittäviä, mutta sen sijaan Facebookin bisnestä myllertävät muut muutokset.
Muutoksista keskeisin on käytön siirtyminen Facebookin ja Instagramin aikajanamaisten julkaisujen selaamisesta yksityisiin viestikeskusteluihin sekä koko ruudun kerralla täyttäviin 24 tuntia esillä pysyviin tarinajulkaisuihin. Tämä asettaa haasteen Facebookin liiketoiminnalle, joka on rakentunut aikajanalla julkaisujen joukossa esitettäviin mainoksiin. Mainosten siirtymä osaksi tarinoita voi tapahtua verkkaisesti, sillä monet pienemmistä mainostajista eivät ole tottuneet tuottamaan näyttäviä videomainoksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sinällään Facebookin asema on vahva, että myös johtavat viestisovellukset sekä tarinoiden alustat kuuluvat sen omistukseen. Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg totesikin nyt tulosjulkistuksen yhteydessä, että Facebookin palveluissa lähetetään päivittäin jo 100 miljardia yksityisviestiä ja jaetaan 1 miljardia tarinajulkaisua.
Lisäksi Facebookin toiminnoista kasvaa vauhdilla myös Marketplace-markkinapaikka. Sen käyttäjämäärä on kasvanut jo 800 miljoonaan.
”Yhteisömme ja liiketoimintamme kasvavat edelleen nopeasti, ja nyt yli 2 miljardia ihmistä käyttää ainakin yhtä palveluistamme joka päivä”, kommentoi Zuckerberg. ”Rakennamme parhaita palveluja yksityiseen viestintään ja tarinoille, ja myös videossa ja kaupankäynnissä on edessämme suuria mahdollisuuksia.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin oman palvelun päivittäisten käyttäjien määrä ilman Instagramia ja WhatsAppia kasvoi 24 miljoonalla 1 495 miljoonaan syyskuussa. Pohjois-Amerikassa käyttäjämäärä säilyi kuitenkin ennallaan 185 miljoonassa ja Euroopassa laski 1 miljoonalla 278 miljoonaan. Facebook ei enää käytännössä kasva vauraissa länsimaissa, vaan kasvu tapahtuu muualla maailmassa.
Kuukausittain aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi Pohjois-Amerikassa 1 miljoonalla 242 miljoonaan supistuen samalla Euroopassa 1 miljoonalla 375 miljoonaan. Kuukausittain aktiivisia käyttäjiä Facebookilla on nyt yhteensä 2 271 miljoonaa. Facebookin käyttäjämäärälukujen yksityiskohtaista tulkintaa vaikeuttaa Facebookin tekemä muutos mittaustapaan, jossa se jättää nyt huomioimatta osan aiemmin huomiodusta aktiviteetista. Ilman muutosta käyttäjämäärät Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa olisivat olleet muutaman miljoonan korkeampia.
Pohjois-Amerikan ja Euroopan ulkopuoliset käyttäjät tuottavat Facebookille toistaiseksi huomattavasti vähemmän. Heinä-syyskuussa keskimääräinen Facebook-käyttäjä toi liikevaihtoa Facebookille 6,09 dollaria, mutta Pohjois-Amerikassa summa oli 27,61 dollaria ja Euroopassakin 8,82 dollaria. Vastaavasti Aasiasssa keskimääräinen liikevaihto käyttäjää kohden oli vain 2,67 dollaria ja jäljelle jäävässä muussa maailmassa 1,82 dollaria.
Facebookin käyttäjämäärän kasvu vähemmän tuottoisilla alueilla, käytön siirtyminen aikajanan selaamisesta vähemmän tuottaviin tapoihin sekä kasvava tarve panostaa palvelun sisällön valvomiseen ovat kaikki Facebookille merkittäviä ongelmia, jotka sen tulee ratkaista jatkaakseen tuloksensa kasvattamista vauhdikkaammin tulevaisuudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin kulut ovat viime aikoina nousseet liikevaihtoa nopeammin, koska se on panostanut palvelun sisällön valvontaan muun muassa palkkaamalla valtavasti uusia työntekijöitä. Facebookin ja sen muiden palvelujen turvallisuutta ja sisältöjä valvoo tätä nykyä työnään jo yli 20 000 ihmistä. Facebookin koko henkilöstön määrä on kasvanut vuodessa 45 prosentilla yli 33 000 työntekijään.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »