Uusien Apple-tietokoneiden korjaaminen onnistuu vain virallisissa huolloissa, paljastuu Applen sisäisestä dokumentista. Jos korjauksessa ei käytä Applen Service Toolkit 2 -ohjelmaa, muuttuvat laitteet toimintakyvyttömiksi, kertoo Motherboard. Asiasta uutisoi 9to5Mac.
Päivitys 6.10. kello 8.15: Applen dokumentissa esitelty varmistusprosessi ei ole vielä todellisuudessa käytössä, on iFixit selvittänyt. Toistaiseksi varmistus ei siis estä korjauksia virallisten, valtuutettujen huoltojen ulkopuolella mutta voi alkaa tehdä niin käytännössä milloin tahansa. ///
Muutos koskee tänä vuonna myyntiin tulleita Mac-tietokoneita, joissa on uusi Applen T2 -lisäpiiri, joka huolehtii muun muassa tietokoneen turvallisesta käynnistämisestä. Tällä hetkellä T2-piiri löytyy iMac Prosta sekä tuoreimmista MacBook Pro -tietokoneista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Mac-tietokoneissa, joissa on Applen T2 -piiri, korjaus ei ole tiettyjen osien osalta valmis ennen kuin Applen Service Toolkit 2 -työkalun kokoonpano-ohjelma on ajettu. Jos ohjelmaa ei ajeta, Mac-tietokone pysyy toimintakyvyttömässä tilassa”, dokumentissa kerrotaan.
Tällä Apple pyrkii estämään korjauksien tekemiset kolmansien osapuolien huoltoliikkeissä ja uusien Mac-tietokoneiden korjaaminen on käytännössä pakko hoitaa Applella tai valtuutetuissa huoltoliikkeissä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »