Nokia on tipahti heinä-syyskuussa ulos älypuhelinvalmistajien TOP 5:stä, kertoo IDC-tutkimusyhtiö. Nokia kuuluu IDC:n tilastoissa nyt luokkaan ”Muut”, jossa yhteen on laskettu muiden kuin viiden suurimman älypuhelinvalmistajan myyntimäärät.
IDC:n mukaan puhelinmarkkina kasvoi kolmannella neljänneksellä -kokonaisuudessaan 2,4 prosenttia 444,5 miljoonaan puhelimeen vuodentakaisesta 434,1 miljoonasta puhelimesta.
Älypuhelinmarkkina puolestaan kasvoi vahvasti 45,3 prosentin vauhtia yltäen nyt 179,7 miljoonaan älypuhelimeen, kun viime vuonna jäätiin vielä 123,7 miljoonaan puhelimeen. Älypuhelimissa viisi suurinta peluria IDC:n tilastoissa kolmannella neljänneksellä olivat Samsung, Apple, RIM, ZTE ja HTC. Näistä Samsung oli ylivoimainen ykkönen 31,3 prosentin markkinaosuudellaan, Apple selvä kakkonen 15 prosentin osuudellaan ja RIM, ZTE ja HTC lähellä toisiaan 7-8 prosentin markkinaosuuksilla. Näistä pienin eli HTC toimitti neljänneksellä 7,3 miljoonaa älypuhelinta. Nokian toimitukset olivat 6,3 miljoonaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian ohella myös RIM:n ja HTC:n myynti on laskenut viime vuodesta, kun taas ZTE:n myynti oli kolmannella neljänneksellä huikeassa 82,9 prosentin kasvussa vuodentakaiseen nähden. ZTE:n ohella IDC:n mukaan myös toinen suuri kiinalaisvalmistaja Huawei on parantanut myyntiään ja ne ovatkin yhdessä syöneet Nokian myyntiä erityisesti Kiinan markkinoilla.
Kun huomioidaan myös peruspuhelimet, on Nokia vielä maailman toiseksi suurin puhelinvalmistaja. Samsungin osuus koko puhelinmarkkinasta oli IDC:n mukaan kolmannella neljänneksellä 23,7 prosenttia, kun Nokia ylsi 18,7 prosenttiin. Muut ovat vielä kaukana kärkikaksikosta, sillä koko puhelinmarkkinasta kolmanneksi suurimman Applen osuus on vain 6,1 prosenttia ja perässä tulevien LG:n ja ZTE:n 3,1 prosenttia.
Lisätietoa IDC:n tuoreista luvuista löytyy sen tiedotteesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
—
Strategy Analytics on puolestaan julkaissut tablettimarkkinoiden kolmatta neljännestä läpikäyvän raporttinsa. Strategy Analyticsin mukaan tablettimarkkina kasvoi 25 miljoonaan laitteeseen ja Android-tabletit valtasivat alaa Applen iPadilta.
iPadien osuus tablettimarkkinasta oli kolmannella neljänneksellä Strategy Analyticsin mukaan 56,7 prosenttia, kun vuosi sitten osuus oli vielä 64,5 prosenttia. Applen osuus on siirtynyt käytännössä Android-tableteille, joiden osuus hyppäsi 29,2 prosentista 41,3 prosenttiin.
Strategy Analytics pettyi koko tablettimarkkinan kehitykseen, sillä tablettien myynti kasvoi vain 43 prosenttia verrattuna viime vuoden kolmanteen vuosineljännekseen. Vielä kypsymättömältä tuotekategorialta voisi odottaa nopeampaakin kasvua. Merkittävä syy heikkoon kasvuun on kuitenkin maailman tämän hetken heikossa taloudellisessa suhdanteessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tablettimarkkina on toistaiseksi käytännössä Applen iPadin ja Android-pohjaisten tablettien välinen taisto. Markkinakolmosen eli Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmän aseman voi kuitenkin olettaa alkavan parantua tänään markkinoille saapuneiden Windows 8 -laitteiden myötä. Menneellä kolmannella neljänneksellä Windowsin osuus tablettimarkkinoista oli vain 1,6 prosenttia, eli jopa viimevuotista 2,3 prosenttia vähemmän.
Aiemmin varsinkin tablettien markkinatilastoja on kritisoitu vahvasti. Useimmat tilastot perustuvat toimituksiin jakeluketjuun, eivätkä myyntiin loppuasiakkaille. On esitetty epäilyksiä, että Androidin todellinen osuus myydyistä tableteista olisi tilastojen näyttämää pienempi. Osaltaan tätä käsitystä vahvistavat laitteiden käyttöön perustuvat tilastot, kuten tiedot verkkoselailusta. Näissä tilastoissa iPad jyrää yleensä noin yhdeksän kymmenesosan osuudella.
Joka tapauksessa tablettimarkkinoilla kilpailu on kiristymässä selvästi. Windows 8 -tablettien lisäksi markkinoille ovat saapumassa myös pienempään kokoluokkaan Applen iPad mini ja puolestaan suurempaan kokoluokkaan Googlen Nexus 10.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »