Google on kertonut strategisesta yhteistyöstä kiinalaisen JD.com-verkkokaupan kanssa. Samalla Google tekee yhtiöön 550 miljoonan dollarin sijoituksen.
JD.com on Kiinan toiseksi suurin verkkokauppayhtiö Alibaban ollessa markkinajohtaja. Pääasiassa vain markkinapaikkana muille yrityksille toimivan Alibaban sijaan JD.comin liiketoimintamalli on perinteisempi sen toimiessa myös itse merkittävänä jälleenmyyjänä.
Kiinan markkinoiden sijaan Googlen ja JD.comin yhteistyö tulee keskittymään muille markkinoille etenkin Kaakkois-Aasiassa. Yhteistyötä aiotaan tehdä niin jälleenmyynnin infrastruktuurin kuin myös ostokokemuksen personoinnin kehittämisessä. JD.com tulee tuomaan osan tuotevalikoimastaan saataville Google Shopping -hauissa Yhdysvalloissa ja Euroopassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteistyö on siinäkin mielessä mielenkiintoista, että se on jälleen yksi askel Googlen uusissa Kiina-avauksissa. Googlen palveluthan ovat Kiinassa estetty eikä yhtiöllä itsellään ole merkittävää liiketoimintaa maassa. Google on kuitenkin viime aikoina muun muassa avannut tekoälyn tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen Kiinassa sekä tuonut lisätyn todellisuuden sovellusten ARCore-alustansa myös Kiinan markkinoille yhteistyössä kiinalaisen älypuhelinvalmistaja Xiaomin kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »