Snapchat-sovellus uudistui hiljattain useammalla eri tavalla. Kavereiden tarinat siirtyivät katseltavaksi sovelluksen vasemmasta näkymästä, jossa aiemmin sijaitsivat vain chat-keskustelut. Sovelluksen oikeaan näkymään jäivät julkiset tarinat julkisuuden henkilöiltä ja muilta laajemmin seuratuilta käyttäjiltä sekä medioilta.
Nyt Snapchatia kehittävä Snap on perumassa osan uudistuksista niiden osoittauduttua epäonnistuneiksi. Sovelluksen uudistuminen näkyi heikentävästi myös Snapin alkuvuodelta raportoimissa tulosnumeroissa, sillä muutokset vähensivät mainosten näyttökertoja ja söivät sovelluksen käyttäjämäärää.
”Opimme, että tarinoiden katselun yhdistäminen samaan paikkaan kavereiden kanssa keskustelemisen kanssa teki vaikeammaksi molempien kilpailevien käyttötapojen optimoinnin. Jaamme parhaillaan päivitystä, joka korjaa tilannetta järjestämällä viestinnän viimeaikaisuuden mukaan ja siirtää tarinat kaverinäkymästä sovelluksen oikealle puolelle, säilyttäen kuitenkin rakenteelliset muutokset, joita olemme tehneet kaverien erottamiseksi sisällöntuottajista (eli tunnetuista henkilöistä ja muista laajasti seuratuista käyttäjistä) ja kaverien tarinoiden järjestämisessä suhteen vahvuuden perusteella”, kommentoi Snapin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa kaikki tarinajulkaisut tulevat löytymään siis jälleen Snapchatin oikean puolen näkymästä, mutta oheisen kuvan mukaisella uudella tavalla järjesteltynä. Ylimpänä näkyvät kavereiden julkaisut järjestetään sen mukaan, kuinka läheiseksi Snapchat-käytön perusteella sovellus arvioi toisen käyttäjän.
Snap kertoi myöhään eilisiltana Suomen aikaa alkuvuoden tuloksestaan. Snapin liikevaihto ylsi alkuvuonna tammi-maaliskuusa 230,7 miljoonaan dollariin 54 prosentin kasvulla viime vuoden alusta. Loppuvuoden loka-joulukuun neljännekseen verrattuna liikevaihto laski 19 prosenttia kausiluonteisuuden sekä sovelluksen uudistumisen takia.
Snapin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä oli 191 miljoonaa kasvaen 2 prosenttia vuoden lopusta. Käyttäjämäärän kasvu oli hitainta ikinä Snapchatin historiassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapin liiketoiminta on edelleen syvästi tappiollista nettotuloksen upottua 385,8 miljoonaa dollaria tappiolle. Snapilla oli maaliskuun lopussa kassassa rahana ja sijoituksina 1,8 miljardia dollaria. Menneen vuosineljänneksen aikana kassa pieneni 222 miljoonalla dollarilla.
Snapille merkittävä ongelma on, että kilpailija Facebook on käytännössä varastanut Snapchatin tulevan kasvun kansainvälisesti Yhdysvaltojen ulkopuolella Snapchatin toimintoja aggressiivisesti kopioimalla. Kun Snapchatilla on 191 miljoonaa päivittäin aktiivista käyttäjää, on Instagramin Stories-tarinatoiminnolla 300 miljoonaa ja WhatsAppin vastaavalla Tila-toiminnolla jo 450 miljoonaa käyttäjää.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »