Kiinan älypuhelinmarkkina sakkasi pahasti kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kun tilannetta verrataan vuoden takaiseen vastaavaan ajankohtaan. Älypuhelinmarkkinoiden yhteenlaskettu myyntimäärä tipahti tammi-maaliskuussa 21 prosentilla, selviää tutkimusyhtiö Canalysin raportista.
Valtavilla Kiinan markkinoilla myytiin vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä yhteensä 91 miljoonaa älypuhelinta, mikä vastaa jotakuinkin viiden vuoden takaisia lukemia. Vuotta aiemmin älypuhelimia meni kaupaksi 114 miljoonaa. Tilanteeseen on vaikuttanut etenkin se, että kahdeksan Kiinan kymmenestä suurimmasta toimijasta toimitti vähemmän laitteita kuin aiemmin.
Kiinan markkinoita hallitsee tällä hetkellä yhdessä Honor-sisarbrändinsä kanssa Huawei, joka toimitti vajaan neljänneksen (24 prosenttia) kaikista myydyistä älypuhelimista ja onnistui samalla nostamaan myyntimääriään kahdella prosentilla. Pahimmat kilpailijat Oppo (19 prosenttia) ja Vivo (17 prosenttia) puolestaan menettivät toimituksistaan kymmenyksen verran. Neljänneksi suurin Xiaomi sen sijaan nostatti osakkeitaan reippaasti, se kun toimitti alkuvuodesta 13 prosenttia Kiinassa myydyistä älypuhelimista, mikä on 37 prosenttia edellisvuotta enemmän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelinmarkkinasta Kiinassa on tulossa yhä vahvemmin neljän kauppa. Huawei, Oppo, Vivo ja Xiaomi kahmaisivat yhdessä 73 prosenttia kaikista myydyistä älypuhelimista, kun vuotta aikaisemmin vastaava lukema oli ainoastaan 58 prosenttia.
Maailmalla erittäin hyvin menestyvät Apple ja Samsung menettivät niin ikään asemiaan Kiinassa. Apple joutui luovuttamaan nelossijansa Xiaomille, ja Samsungin myyntimäärät putosivat nekin alle puoleen vuoden takaisista lukemista.
Tammi-maaliskuussa nähty pudotus oli historian suurin Kiinan älypuhelinmarkkinoilla, minkä ohella kyseessä oli jo toinen mollivoittoinen neljännes peräjälkeen. Canalysin analyytikko Mo Jia ennustaa trendin kuitenkin kääntyvän kesään mennessä. Lisäksi neljän suuren odotetaan pärjäävän entistä paremmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Vallitseva kilpailu pakottaa valmistajat matkimaan toisiaan älypuhelinten osalta. Mutta markkinoinnista koituvat kustannukset ovat Kiinan kokoisessa maassa valtavat ja vain tarpeeksi suurilla toimijoilla on mahdollisuus pärjätä alati kasvavien kulujen kanssa”, Jia spekuloi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »