Facebookin vuosi 2017 sujui tuloksen osalta pulskasti. Yhtiö kertoi eilen liikevaihtonsa kasvaneen loppuvuonna samaa 47 prosentin tahtia kuin koko vuonnakin.
Viimeisellä neljänneksellä 12 972 miljoonan dollarin liikevaihdosta liikevoittoa jäi 7 352 miljoonaa, 57 prosenttia liikevaihdosta, ja nettotulosta 4 268 miljoonaa. Koko vuoden 2017 osalta vastaavat luvut olivat 40 653 miljoonan dollarin liikevaihto, 20 203 miljoonaa dollaria liikevoittoa ja 15 934 miljoonaa nettotulosta.
Facebookin viime vuotta värittivät kuitenkin kovan tuloksen ohella myös muut asiat, kuten tutkinta Yhdysvalloissa Venäjän vaikutuksesta maan presidentinvaaleihin Facebookin kautta sekä Facebookin reagointi sitä vastaan nousseeseen kritiikkiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”2017 oli vahva vuosi Facebookille, mutta se oli myös vaikea”, kommentoi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg tulosjulkistuksen yhteydessä. ”Vuonna 2018 keskitymme varmistamaan, ettei Facebookia ole vain hauska käyttää, mutta se on myös hyväksi ihmisten hyvinvoinnille ja yhteiskunnalle. Teemme tämän kannustamalla ihmisiä merkityksellisiin yhteyksiin passiivisen sisällön kuluttamisen sijaan. Jo viime neljänneksellä teimme muutoksia vähempien viraalisti leviävien videoiden näyttämiseksi varmistaaksemme ihmisten käyttävän aikansa hyvin. Kokonaisuutena teimme muutokset, jotka vähensivät Facebookissa käytettyä aikaa 50 miljoonaa tuntia joka päivä. Keskittymällä merkityksellisiin yhteyksiin, yhteisömme ja liiketoimintamme on vahvempi pidemmällä aikavälillä.”
Facebookin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä nousi loppuvuodesta 14 prosentilla vuotta aiemmasta 1,4 miljardiin ja kuukausittain aktiivisten käyttäjien määrä samat 14 prosenttia jo 2,13 miljardiin. Ensi kertaa Facebookin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä Pohjois-Amerikassa kuitenkin laski edeltävän neljänneksen 185 miljoonasta 184 miljoonaan loppuvuonna.
Facebookin omistamista palveluista WhatsAppin kuukausittain aktiivisten käyttäjien määrä puolestaan on noussut jo 1,5 miljardiin, kertoi Zuckerberg tulosjulkistuksen yhteydessä. WhatsAppissa kulkee 60 miljardia viestiä päivässä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin lähes koko liikevaihto tulee mainostuloista. Mainosten tuomasta liikevaihdosta mobiilin osuus nousi myös jo 89 prosenttiin. Keskimäärin maailmanlaajuisesti Facebook keräsi loppuvuonna käyttäjää kohden liikevaihtoa reilut 2 dollaria kuukaudessa. Pohjois-Amerikassa luku on huomattavasti korkeampi, lähes 9 dollaria kuukaudessa, Euroopassa puolestaan vajaat 3 dollaria kuukaudessa.
Kassassa Facebookilla oli rahaa ja sijoituksia 41,71 miljardia dollaria vuoden 2017 lopussa. Facebookin työntekijämäärä kasvoi viime vuonna tasatahtia liikevaihdon kanssa, 47 prosenttia, yhteensä 25 105 työntekijään vuoden lopussa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »