Nokian kumppanina pitkään puhelinten kameroissa käytettyjen linssien ja optiikan osalta toiminut saksalainen Carl Zeiss alkaa käyttää kameralinssiensäkin yhteydessä ZEISS-brändiä.
Yhtiö kertoo blogissaan, että muutoksella halutaan yhtenäistää brändiä. Lyhyempää ZEISS-nimeä on useimmilla aloilla käytetty jo aiemminkin, mutta erityisesti kameralinsseissä historian vaikutuksesta on pysynyt pidempään mukana yhtiön perustajan Carl Zeissin koko nimi. Vaikka ZEISS-brändiä tästä eteenpäin korostetaan muutenkin aiempaa enemmän, on yrityksen nimi vielä pysymyssä edesmenneen perustajansa mukaan Carl Zeiss AG:na.
Myös Nokian 11. heinäkuuta julkistettavaksi odotettu uusi EOS-koodinimellinen superkamerapuhelin, lopulliselta mallinimeltään todennäköisestä Lumia 1020, tulee vuotojen perusteella sisältämään jo kameransa yhteydessä ZEISS-brändin. Muutos on varsin tuore tältäkin osin, sillä osassa EOS-kuvavuotoja kameraa on säestänyt vielä vanha Carl Zeiss -nimi. Asian on nostanut esille myös Windows Phone Central -sivusto.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia ja Carl Zeiss ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2005 asti. Nokian eri käyttöasentoihin muuntautuvassa N90-lippulaivamallissa olikin jo tuolloin Carl Zeissin linssi.
N90 tarjosi muuten kahden megapikselin automaattitarkenteisen kameran kuvausvalon kera. Videokuvaus onnistui 352×288 pikselin CIF-tarkkuudella. Vertailun vuoksi uuteen EOSiin Lumia 1020:aan odotetaan 41 megapikselin kamerakennoa, aitoa Xenon-salamaa ja 1920×1080 pikselin Full HD -videokuvausta. N90:ssa oli tavallinen 20x digitaalinen zoom, kun taas tulevan EOSin suurta megapikselimäärää voidaan käyttää myös pienempikokoisten, häviöttömästi zoomattavissa olevien kuvien tallentamiseen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »