Kiinalainen älypuhelinvalmistaja Xiaomi on aikeissa listautua pörssiin. Nyt se on valinnut listautumista ja sen yhteydessä järjestettävää antia hoitamaan Morgan Stanleyn, Goldman Sachsin, Credit Suissen ja Deutsche Bankin investointipankit, raportoi Bloomberg.
Xiaomin kerrotaan tähtäävän listautumisessaan 100 miljardin dollarin markkina-arvoon.
Bloombergin mukaan Xiaomi harkitsee yhä myös kiinalaisten pankkien ottamista mukaan listaukseen sekä listautumisen tarkkaa ajankohtaa sekä listautumispaikkaa. Aiemmin Xiaomin on raportoitu harkitsevan listautumista Hong Kongin pörssiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi nosti edellisen kerran rahoitusta vuonna 2014, jolloin firma arvostettiin 46 miljardin dollarin arvoiseksi. Tämän jälkeen vuonna 2010 perustetulle ja erittäin nopeasti kasvaneelle Xiaomille koittivat vaikeammat ajat – kasvu tyssäsi täysin yhtiön menettäessä asemiaan Kiinan kotimarkkinoilla muun muassa Oppolle ja Vivolle. Tämän jälkeen Xiaomi on kuitenkin tehnyt harvinaisen voimakkaan comebackin – kiitos muun muassa Intian markkinoiden valtaamisen ansiosta. Intiassa paikalliset valmistajat ovat menettäneet asemiaan kiinalaisille.
Lisäksi Kiinassakin Xiaomi on kasvattanut omien kivijalkakauppojensa lukumäärää. Alun perin Xiaomin kantava ajatus oli puhelinten verkkomyynti. Intian älypuhelinmarkkinoilla Xiaomi kamppailee puolestaan nyt jo markkinajohtajan paikasta.
Vuoteen 2019 mennessä Xiaomi aikoo avata yhteensä yli 1 000 Mi Home -myymälää ympäri maailman. Intian ohella Xiaomi panostaa erityisesti muille kehittyville markkinoille, kuten Venäjälle ja Indonesiaan. Pikku hiljaa se on tehnyt tuloaan vahvemmin myös Euroopan markkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Heinä-syyskuun vuosineljänneksellä Xiaomi toimitti jo 28 miljoonaa älypuhelinta. Se tavoitteleekin pian jälleen 100 miljoonan älypuhelimen vuosimyyntiä, joka aiemmassa kasvuspurtissa jäi vielä saavuttamatta.
Tälle vuodelle asetettuun 100 miljardin juanin myyntitavoitteeseen Xiaomi ylsi jo lokakuussa.
Älypuhelintensa ympärille Xiaomi on rakentanut laajan verkoston itsenäisesti toimivia startup-yrityksiä, joiden tuotteita Xiaomi jakelee ja joihin se on sijoittanut. Nämä valmistavat lukemattomia erilaisia tuotteita ja laitteita. Vuonna 2017 Xiaomin ekosysteemikumppanien myynti kohosi 20 miljardiin juaniin tuplaantuen edellisvuodesta.
Yksi Xiaomin kumppaneista, älykelloja tekevä Huami, on kertonut aikovansa listautua Yhdysvalloissa Nasdaq-pörssiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »