Pelit kuten Pool 3D, Beer Pong: Trickshot ja Honey Quest voivat aluksi vaikuttaa viattomilta, mutta kaikki edellä mainitut keräävät dataa käyttäjiensä TV-tottumuksista. Asia paljastui The New York Timesin julkaisemassa artikkelissa, jossa lehti perehtyi Alphonso-nimiseen startup-yritykseen, joka on keskittynyt ”TV:ssä tapahtuvaan uudelleenmarkkinointiin”.
Liikeidea Alphonson kohdalla on yksinkertainen, mutta sitäkin pelottavampi. Yritys käyttää hyödykseen joukkoa sovelluksia, jotka keräävät tietoa käyttäjänsä TV-tottumuksista nauhoittamalla huoneesta kuuluvia ääniä. Ääninäytteet lähetetään Shazamille analysoitavaksi ja valmiit tulokset tulevat takaisin Alphonsolle. Tulosten perusteella TV:n katsojille voidaan lähettää kohdistettuja mainoksia, joita Alphonso myy kolmannen osapuolen yrityksille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alphonson toimitusjohtajan Ashish Chordian mukaan käyttäjän toimia seuraavat pelit eivät nauhoita ääntä koko aikaa, vaan pelkästään puhelimen ollessa päällä. Huomionarvoista on kuitenkin, ettei käyttäjän tarvitse pelata puhelimella nauhoituksen käynnistymiseksi, vaan taustalla oleva sovellus voi nauhoittaa huoneen tapahtumia, vaikka käyttäjä tekisi puhelimella muita asioita. Myös tapauksessa, jossa käyttäjä ei lukitse puhelinta, vaan jättää laitteen pöydälle, voi nauhoitus pysyä päällä.
Jos omassa puhelimessa haluaa estää taustalla tapahtuvan nauhoituksen, on syytä tarkistaa puhelimesta löytyvien pelien käyttöoikeudet. Jos peli vaatii toimiakseen mikrofonin käyttöoikeuden ilman perusteltavaa syytä, on pelin pitämistä puhelimessa syytä ajatella kahdesti. Sama pätee myös muihin mahdollisiin käyttöoikeuksiin, kuten oikeuteen käyttää kameraa tai oikeuteen kerätä puhelimen omistajan henkilötietoja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »