IDC on julkaissut tuoreen raportin Kiinan älypuhelinmarkkinoista, joita laitevalmistajana hallitsee Etelä-Korean Samsung, jonka markkinaosuus on 19 %. Kiinalaisten omien merkkien osuudet ovat Huaweita lukuunottamatta pysyneet jokseenkin samoissa lukemissa kuin vuosi sitten. Apple oli viidentenä 9 prosentin markkinaosuudella, mutta iPhonen myynnin kasvu oli huikeat 211 prosenttia verrattuna viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen. Tämä johtuu pääosin siitä, että Apple myi iPhone 4-mallia Kiinassa aiempaa edullisempaan hintaan. Samsungin menestystä vauhdittivat alle 200 dollarin älypuhelimet, joita myytiin 47 % enemmän kuin vuosi sitten samalla ajanjaksolla, kertoo IDC. Aiemmin kiinalaiset valmistajat ovat hallinneet kotimarkkinoitaan tässä hintaluokassa, mutta nyt Samsung on keskittänyt markkinointiaan huippumalleista edullisempiin ja näyttää onnistuneen siinä hyvin.
IDC:n raportissa ennustetaan myös, että viisituumaisella tai sitä isommalla näytöllä varustetut älypuhelimet valtaavat jo vuoden loppuun mennessä 20 % Kiinan älypuhelinmarkkinoista. Tätä ennustetta tukee Samsungin Galaxy S- ja Note -laitteiden hyvä menekki Kiinassa. Lisäksi IDC:n ennusteen mukaan 4G-puhelinten markkinaosuus ylittää 3G-verkossa toimivien puhelinten osuuden Kiinassa vuoden 2017 aikana.
Älypuhelinten määrä näkyy hyvin kiinalaisessa metrossa. Laitteet ovat varsin uusia ja niitä käytetään monipuolisesti. Suosituimpia ajanvietteitä ollen pelit ja blogit.
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »