Meta on suostunut muuttamaan palveluissaan Facebookissa ja Instagramissa tarjoattavia vaihtoehtoja kohdistetun mainonnan suhteen.
Aiemmin jo syksyllä 2023 Meta toi tarjolle maksullisen tilauksen, joka mahdollisti Facebookin ja Instagramin käytön ilman mainoksia. Meta asemoi maksullisen tilauksensa vaihtoehdoksi personoidulle mainonnalle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta esitti maksullisuuden vaihtoehtona myös Euroopan unionille, jonka digimarkkinasäädös on vaatinut Metalta valinnanmahdollisuutta personoidun mainonnan suhteen.
Tämä ei Euroopan komissiota kuitenkaan tyydyttänyt.
Komission näkemyksen mukaan Metan malli, jossa se on tarjonnut maksullista tilausta vaihtoehtona eri palvelujen tietojen yhdistämiseen perustuen kohdennettujen mainosten esittämiselle Facebookissa ja Instagramissa, on digimarkkinasäädöksen vastainen sillä se ei tarjoa todellista vaihtoehtoa käyttäjille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Keväällä 2025 Euroopan komissio lätkäisikin Metalle 200 miljoonan euron sakot.
Nyt lopulta Meta on myöntynyt muutokseen.
Meta tulee tarjoamaan Facebookissa ja Instagramissa valintamahdollisuuden vähemmän personoiduista mainoksista digimarkkinasäädöksen noudattamiseksi.
”Tämä on ensimmäinen kerta, kun Meta tarjoaa tällaisen valinnanmahdollisuuden sosiaalisissa verkostoissaan. Meta antaa käyttäjille toimivan valinnan: suostumuksen kaikkien tietojen jakamiseen ja täysin personoidun mainonnan näkemiseen tai suostumuksen jakaa vähemmän henkilötietoja rajoitetumman personoidun mainonnan kokemuksen saamiseksi. Meta esittelee nämä uudet vaihtoehdot käyttäjille EU:ssa tammikuussa 2026”, komissio kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta suostui muutoksiin komission ja Metan välisen vuoropuhelun jälkeen.
Tulevan muutoksen toteuttamisen jälkeen komissio tulee pyytämään palautetta uuden vaihtoehdon vaikutuksesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »