Gigantin Black Friday -kampanja 14. marraskuuta – 1. marraskuuta ylsi uuteen ennätykseen sekä kuluttaja- että yritysmyynnin osalta.
Gigantin mukaan kampanja ylsi 7 prosenttia edellisvuotta suurempaan myyntiin ja oli samalla koko yrityksen historian suurin.
Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella robotti-imurit, tietokoneet, pelikonsolit, pelitietokoneiden komponentit ja älysormukset. Kappalemääräisen myynnin kärkituotteita olivat PlayStation-konsolit sekä Legot, ja yksittäisistä tuotekategorioista suurin kasvu oli tietokoneissa sekä Epoq-keittiöissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gigantin mukaan ennätyksellisen Black Friday -kampanjan taustalla näkyi kaksi selkeää trendiä: laadukkaisiin tuotteisiin panostaminen ja hankintojen keskittäminen. Ostoskorin keskihinta nousi kampanjassa 10 prosenttia vuodesta 2024, ja erityisesti puhelimissa kysyntä painottui tänä vuonna premium-malleihin.
”Black Friday on suomalaisille selvästi hetki, jolloin kodin laitehankinnat tehdään kerralla hyvin ja pitkäjänteisesti. Kokonaismyynnin +7 % kasvu edellisvuodesta ja Gigantin historian paras kampanjatulos kertovat siitä, että Black Friday on kotitalouksille yhä vahvempi kulmakivi vuosittaisissa hankinnoissa”, kuvailee Gigantin myyntijohtaja Pasi Puputti.
Gigantin yritysmyynnissä kasvu oli yli 16 prosenttia. Myös yrityksille suunnatut aamutapahtumat ympäri Suomea kasvattivat suosiotaan ja keräsivät 11 myymälään yhteensä yli 600 yritystä keskiviikkona 19. marraskuuta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Puputin ennustamat Black Friday -suosikit, robotti-imurit ja Windows-tietokoneet, pitivät pintansa: robotti-imureiden myynti kasvoi edelliskampanjaan nähden 22 prosenttia ja Windows-läppäreiden 27 prosenttia. Myös perinteisesti Black Fridayna suurta suosiota nauttiva kategoria, puhelimet, kasvoi euromääräisesti 13 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Ouran älysormusten myynnin Gigantti kertoo yli kolminkertaistuneen.
Yksittäisistä tuotteista esimerkiksi PlayStation myi Black Fridayssa yli 7 000 kappaletta, kun viime vuonna vastaava määrä oli reilut 4 000. PlayStation 5:stä nähtiin hyviä tarjouksia varsinaisena Black Friday -perjantaina.
”Suomalaiset pelaavat paljon – ja pelaavat yhdessä. Talvikaudella trendi korostuu entisestään. PlayStation 5 oli yksi kampanjan kappalemääräisiä myynnin kuninkaita, ja konsoleita ostettiin nuorista aikuisista perheisiin”, Puputti kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gaming-kategoriassa yllättivät pelitietokoneiden komponentit, jotka nousivat koko Gigantin kuudenneksi suurimmaksi tuoteryhmäksi nelinkertaistaen myyntinsä viime vuoteen.
Pelituotteiden ohella lelut vetivät puoleensa laajasti, ja Legosta tuli lasten tuotteiden vahvin nousija. Black Fridayn aikana Gigantissa myytiin komeat yli 15 000 Lego-tuotetta.
”Legoista on tulossa kovaa vauhtia joulun suosituin lastenlahja. Moni asiakas hankki tarjouksesta useamman pakkauksen, mikä kertoo klassikkotuotteen suosiosta digitaalisten lelujen rinnalla ja vankasta asemasta koko perheen suosikkina”, Puputti kertoo.
Gigantti nostaa myös esiin, kuinka joulukaudesta on tullut vuosi vuodelta yhä merkittävämpi keittiömyyntisesonki. Gigantin Epoq-keittiöiden myynti marraskuussa kasvoi 29 prosenttia vuodentakaisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla







Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »