Varsinaista Black Fridayta vietettiin perjantaina 28. marraskuuta.
Black Fridayn lopullinen keinotekoisten alennusten määrä nousi 12,9 prosenttiin, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan data. Luvussa on lähes viisi prosenttiyksikköä kasvua viime vuoden 8,1 prosentista. Näin ollen vuonna 2023 voimaan astunut alennusmyyntilain muutos ei ole Hintaoppaan mukaan riittävä harhaanjohtavan aleilmoittelun suitsimiseksi.
Samanaikaisesti myös aitojen alennusten määrä kasvoi: 24 prosentilla eli lähes neljänneksellä tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 22 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Tänä vuonna nähtiin entistä enemmän todellisia ja rahanarvoisia alennuksia, mutta harmillista on, että myös keinotekoisten alennusten määrä kasvoi samalla. Viimeistään tämä Black Friday näytti, että kuluttajan kannalta lain vaatima 30 päivän tarkastelujakso on liian lyhyt. 90 päivän tarkastelujakso olisi parempi ja antaisi nykyistä realistisemman kuvan alennuksen todellisesta suuruudesta”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
Keinotekoisten alennusten kasvusta huolimatta Black Fridayn suosio kasvoi entisestään kuluttajien keskuudessa. Viime vuoden Black Fridayhin verrattuna suomalaiset vertailivat hintoja Hintaoppaassa 14 prosenttia aktiivisemmin tänä vuonna. Hintaoppaan seuraamista tuotteista Black Fridayna hinta laski yhteensä 42 prosentilla tuotteista marraskuun 1. päivään verrattuna. Samalla hinta nousi 25 prosentilla tuotteista marraskuun alkuun nähden.
“Noin joka neljännellä tuotteella hinta laski Black Fridayn aikana yli 10 prosentilla marraskuun alkuun verrattuna, ja näillä tuotteilla keskimääräinen alennusprosentti oli 22 prosenttia, joten ei ole mikään ihme, että Black Friday koki tänä vuonna uuden nousun. Suomalaiset ovat hintatietoista kansaa. He vertailevat hintoja aktiivisesti ja aidot alennukset saavat edelleen kuluttajat liikkeelle. Samasta syystä moni ostaa joululahjoja enenevissä määrin jo Black Fridayna”, Matinvesi-Bassett kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eniten keinotekoisia alennuksia nähtiin valaisimissa, kosmetiikkatuotteissa sekä kodinkoneissa. Esimerkiksi kattovalaisimia koskevista tarjouksista lähes joka kolmas saattoi olla keinotekoinen.
“Black Friday rakentuu edelleen vahvasti elektroniikan ympärille, joten oli ilo huomata, että suurista elektroniikan alakategorioista ainoastaan televisioiden joukossa näkyi hieman enemmän keinotekoisia alennuksia. Black Friday on yhä vuoden paras aika elektroniikkalöytöjen tekemiseen”, Matinvesi-Bassett korostaa.
Suurimmat keskimääräiset alennusprosentit nähtiin tänä Black Fridayna erilaisissa älylaitteissa, kuten robottipölynimureissa ja älykelloissa. Myös kannettavien kaiuttimien ja kuulokkeiden joukossa oli runsaasti hyviä alennuksia.
“Robottipölynimureista noin puolella hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 28 prosenttia, mikä tarkoittaa lähes kolmanneksen säästöä alkuperäisestä hinnasta”, Matinvesi-Bassett kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Fridayn suosituimmat yksittäiset tuotteet olivat Nintendo Switch 2 Bundle (sis. Mario Kart World -pelin) sekä Sony PlayStation 5 Slim Digital Edition 1TB -pelikonsoli. Myös muut versiot PlayStation 5 -pelikonsolista trendasivat. Sekä Nintendo Switch 2 Bundle että Sonyn PlayStation 5 Slim 1TB -malli olivat saatavilla koko vuoden halvimpaan hintaan Black Fridayna, kertoo Hintaopas. Suosituimpia tuotekategorioita pelikonsoleiden lisäksi olivat matkapuhelimet, kuulokkeet sekä televisiot ja erilaiset näytöt.
Koko Black Fridayn yhdistävänä trendinä oli tarjouspäivän pidentyminen tarjouskaudeksi.
“Tänä vuonna Black Friday -kampanjat käynnistyivät ennätysaikaisin, osalla kaupoista jo lokakuussa. Black Friday on muuttumassa koko kuukauden mittaiseksi Black Monthiksi. Pitkän alennuskauden aikana hintavertailun tärkeys korostuu. Kuluttajien kannattaa myös muistaa, että Black Friday -alennukset jatkuvat monilla kaupoilla viikonlopun yli maanantain Cyber Monday -päivään asti”, Matinvesi-Bassett lisää.
Hintaoppaan Black Friday 2025 -hintadata
- Keinotekoisten alennusten määrä: 12,9 %
- Hinta laski 42 prosentilla tuotteista
- 24 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli -22 prosenttia.
- 25 prosenttia tuotteista oli kalliimpia 28.11. kuin 1.11.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kategoriat, joissa oli eniten keinotekoisia alennuksia Black Fridayna
Kattovalaisimet 29 %
Meikkivoiteet 28 %
Hiusnaamiot 28 %
Kosteusvoiteet 27 %
Huulipunat 27 %
Ripsivärit 25 %
Pöytävalaisimet 23 %
Jääkaapit 22 %
Hiustenmuotoilutuotteet 21 %
Jääkaappipakastimet 19 %
Paistinpannut 18 %
Televisiot 17 %
Astianpesukoneet 17 %
Hajuvedet 16 %
Sähköhammasharjat 15 %
Keinotekoisesta alennuksesta voidaan puhua, kun tuotteen hintaa on nostettu 30 päivän aikana ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista ja laskettu jälleen alennusmyyntejä varten.
Kategoriat, joissa oli Black Fridayn suurimmat keskimääräiset alennusprosentit
- Robottipölynimurit: 48 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 28 prosenttia.
- Kannettavat kaiuttimet: 38 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 27 prosenttia.
- Älykellot: 34 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 23 prosenttia.
- PlayStation 5 -pelit: 33 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 28 prosenttia.
- Kuulokkeet: 30 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 26 prosenttia.
Black Friday 28.11.2025 verrattuna 1.11.2025
Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat (top 10)
- Pelikonsolit
- Matkapuhelimet
- Kuulokkeet
- Televisiot
- Näytöt
- Hajuvedet
- Älykellot
- Pölynimurit
- Urheilukellot
- Kannettavat tietokoneet
Black Fridayn suosituimmat tuotteet (TOP10) Hintaoppaassa
1. Nintendo Switch 2 Bundle (inkl. Mario Kart World) (2025)
2. Sony PlayStation 5 Slim Digital Edition 1TB (PS5)
3. Sony PlayStation 5 Slim 1TB (PS5)
4. Sony PlayStation 5 Slim (PS5) Digital Edition 825GB
5. Google TV Streamer 4K
6. Logitech G Pro X 2 Lightspeed Wireless Over Ear
7. OnePlus 13R 5G Dual SIM 12GB RAM 256GB
8. Nintendo Switch 2 (2025)
9. Apple AirPods 4 Active Noise Cancellation Wireless In-ear
10. Apple iPhone 15 5G 6GB RAM 128GB
Black Fridayn suosituimmat ajat verkko-ostoksille
- Perjantai 28.11.2025 aamu 09:00-09:59
- Perjantai 28.11.2025 ilta 22:00-22:59
Hintaoppaan data perustuu lähes 900 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetietoihin. Yksittäisiä hintoja on noin 4,2 miljoonaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »