Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan mukaan tällä hetkellä 11,1 prosenttia Black Weekin tarjouksista on niin sanottuja keinotekoisia alennuksia. Keinotekoisesta alennuksesta voidaan puhua, kun tuotteen hintaa on ensin nostettu hieman ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista ja laskettu jälleen alennusmyyntiin. Viime vuonna vastaava luku oli Black Weekin tiistaina 8,1 prosenttia ja vuonna 2023 6,5 prosenttia.
“Keinotekoisten alennusten määrä lähti takaisin nousuun viime vuonna, mikä kertoo siitä, että kaupat ovat oppineet hyödyntämään uuden alennusmyyntilain puutteita. Tarkastelujakson lisääminen on auttanut vähentämään jojohinnoittelua, mutta nyt kaupat nostavat hintoja jo ennen tarkastelujakson alkamista. Hintapumppaus ei ole kadonnut mihinkään, se on vain muuttanut muotoaan”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
Viime vuonna keinotekoisten alennusten lopullinen määrä jäi varsinaisena Black Fridayna 8,1 prosenttiin eli keinotekoisten alennusten määrä ei kasvanut enää Black Weekin tiistaihin verrattuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Black Friday -alennusmyynnit pidentyvät vuosi vuodelta, minkä vuoksi myös keinotekoisia alennuksia tulee markkinoille entistä aikaisemmin. Samaan aikaan uuden lain edellyttämä 30 päivän tarkastelujakso saa kaupat nostamaan hintoja yhä enemmän jo syys-lokakuussa. Tämän vuoden trendi vaikuttaa olevan se, että todellisia alennuksia pyritään suurentamaan entisestään hintapumppauksen avulla”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Hintaoppaan mukaan eniten keinotekoisia alennuksia on tällä hetkellä nähtävissä valaisimissa, kodinkoneissa ja kosmetiikkatuotteissa. Myös perinteisesti Black Fridayn aikaan suositussa televisiokategoriassa on nähtävillä paljon keinotekoisia alennuksia.
“Esimerkiksi kattovalaisinkategorian tarjouksista jopa 30 prosenttia eli lähes joka kolmas on tällä hetkellä keinotekoinen. Televisiokategorian tarjouksista 18 prosenttia eli noin joka viides on keinotekoinen”, Matinvesi-Bassett kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaopas on myös nostanut esiin esimerkkejä keinotekoisista alennuksesta.
Esimerkiksi JBL PartyBox Club 120 -kaiuttimen hintahistoria näyttää tuotteen hinnan nousseen selvästi hieman yli 30 päivää ennen alennuksen voimaantuloa.
Esimerkkejä muista keinotekoisista alennuksista:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaikkiaan Hintaoppaan datan mukaan tämän vuoden Black Weekin tiistaihin (25.11.) mennessä hinnat olivat laskeneet 40 prosentilla tuotteista verrattuna marraskuun 1. päivän hintatasoon. Viime vuonna vastaava luku oli 38 prosenttia eli alennuksia on Hintaoppaan ennusteen mukaisesti tänä vuonna hieman enemmän. Noin viidenneksellä (22 %) tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on -22 prosenttia, mikä on sama kuin viime vuonna.
”Parhaat alennukset ovat tällä hetkellä löydettävissä erilaisista elektroniikan alakategorioista. Erityisesti robottipölynimureista ja kotiteatterijärjestelmistä voi tällä hetkellä säästää merkittäviä summia tavalliseen ajanjaksoon verrattuna”, Matinvesi-Basett vinkkaa.
Black Fridayn tarjoamista hyvistä alennuksista huolimatta 64 prosenttia kuluttajista kertoi Hintaoppaan lokakuisessa kyselytutkimuksessa, etteivät he luota enää lainkaan tai juurikaan kauppojen alennusmyyntihintoihin. Viime vuonna vastaava luku oli 59 prosenttia eli luvussa on nousua noin viiden prosenttiyksikön verran.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Monen kuluttajan luottamus alennusmyyntejä kohtaan on rapautunut keinotekoisten alennusten ja toistuvien alennusjaksojen vuoksi. Alennusmyynneiltä voi kuitenkin edelleen tehdä löytöjä, kunhan jaksaa tehdä hieman vertailua kauppojen sekä hintahistorian suhteen”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Parhaimpien Black Friday -tarjousten löytämiseen kannattaa käyttää hintavertailupalveluja, kuten Hintaopas tai Hinta.fi, joilla voi löytää edullisimman ja muutenkin itselle sopivimman ostopaikan sekä tarkistaa tuotteen menneen hintahistorian.
Hintaopas toi tämän vuoden Black Friday -alennusmyyntejä varten myös täysin uuden Black Friday -tarjoustyökalun, joka helpottaa tarjoustuotteen edullisuuden arviointia.
Kategoriat, joissa on tällä hetkellä eniten keinotekoisia alennuksia Hintaoppaan mukaan
Kattovalaisimet 30 %
Pöytävalaisimet 21 %
Hiusnaamiot 21 %
Jääkaappipakastimet 21 %
Televisiot 18 %
Hiustenmuotoilutuotteet 17 %
Suoristusraudat 16 %
Kosteusvoiteet 16 %
Meikkivoiteet 16 %
Astianpesukoneet 16 %
Sähköhammasharjat 15 %
Ripsivärit 14 %
Pyykinpesukoneet 13 %
Tehosekoittimet 13 %
Kategoriat, joissa on tällä hetkellä suurimmat todelliset alennukset Hintaoppaan mukaan
Robottipölynimurit: 46 prosentilla tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on -28 prosenttia.
Kotiteatterijärjestelmät: 37 prosentilla tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on -28 prosenttia.
Älykellot: 36 prosentilla tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on -24 prosenttia.
Tennarit: 30 prosentilla tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on -24 prosenttia.
Kuulokkeet: 27 prosentilla tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on -26 prosenttia.
Black Weekin suosituimmat kategoriat 25.11. mennessä Hintaoppaan mukaan
Matkapuhelimet
Kuulokkeet
Pelikonsolit
Näytöt
Televisiot
Hintaoppaan data perustuu lähes 900 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetietoihin. Yksittäisiä hintoja on noin 4,2 miljoonaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla








Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »