Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tiedot ennakoivat runsaita alennuksia Black Fridayhin.
Varsinaista Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 28. marraskuuta, mutta Black Friday -kampanjat ovat käynnistyneet monissa kaupoissa jo aiemmin marraskuussa.
Hintaopas on seurannut hintakehitystä Black Fridayn ympärillä useiden vuosien ajan. Tänä vuonna lokakuun aikana nähtiin viime vuotta enemmän hintojen nousua, mikä viittasi keinotekoisten alennusten lukumäärän mahdolliseen kasvuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämänhetkinen hintadata kertoo puolestaan, että hintojen lasku on alkanut tarjouskampanjoiden myötä viime vuotta aikaisemmin, ja odotettavissa näyttää olevan myös aitojen alennusten kannalta hyvä vuosi kuluttajille.
Hintaoppaan mukaan 34 prosenttia sen seuraamista verkkokauppahinnoista on tällä hetkellä alempana kuin marraskuun 1. päivä. 17 prosenttia hinnoista on laskenut yli 10 prosenttia, ja näiden hintojen keskimääräinen lasku on 23 prosenttia.
“Hintojen laskun ja alennusprosenttien suhteen ollaan viime vuoteen verrattuna viikko “etuajassa”, sillä vastaavia lukuja nähtiin viime vuonna vasta Black Weekin alussa. Myös keskimääräiset alennusprosentit ovat hieman suurempia. Pysymme ennusteessamme, että tämän vuoden Black Fridayna nähdään aiempaa enemmän keinotekoisia alennuksia, mutta samalla myös entistä parempia aitoja alennuksia kuluttajien iloksi”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen tulosten perusteella yli puolet suomalaisista haluaa saada tietoa Black Fridayn tarjouksista kauppojen nettisivuilta mainonnan sijaan. Hintaopas on julkaissut Black Fridayn alla myös uuden työkalun, johon verkkokaupan osoitteen syöttämällä voi tarkistaa, onko verkkokaupan sivuilta löytyvä tarjoushinta aidosti hyvä.
Black Friday on vuoden merkittävin tarjouspäivä, ja Hintaoppaan tuoreen kuluttajakyselyn vastaajista yli puolet eli 52 prosenttia tekee usein tai joskus myös heräteostoksia Black Friday -alennusmyynneistä. Noin joka yhdeksäs (12 prosenttia) on puolestaan ostanut Black Fridayna tuotteen, jonka on huomannut nopeasti tarpeettomaksi tai ei ole koskaan käyttänyt. Tämä on selvästi yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa.
“Black Friday on erinomainen päivä tarpeellisten hankintojen tekemiseen, sillä se on usean vuoden hintadatan perusteella vuoden edullisin ostospäivä. Samaan aikaan runsas tarjouskampanjointi synnyttää monissa myös ostospainetta, mikä johtaa heräteostoksiin. Paras tarjouskaan ei ole säästöä, jos tuotteelle ei ole käyttöä”, Hintaoppaa maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett toteaa.
Heräteostokset voivat monien kohdalla liittyä myös velaksi ostamiseen. Hintaoppaan kyselyyn vastanneista 39 prosenttia käyttää Black Friday -ostoksiinsa maksutapoja, joilla voi maksaa ostoksen myöhemmin tai osissa. Tämä voi tarkoittaa osamaksuja, maksukortin luotto-ominaisuutta, kulutusluottoja ja pikavippejä tai osta nyt, maksa myöhemmin -toimintoa. Luku on noussut viime vuodesta. Noin viidennes vastaajista on sitä mieltä, että osta nyt, maksa myöhemmin -tyyppiset maksumahdollisuudet lisäävät heidän kohdallaan todennäköisyyttä Black Friday -ostoksille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan tiedotteessa haastateltu Turun yliopiston väitöskirjatutkija Jannica Nyman suosittelee suunnitelmallisuutta Black Friday -ostoksilla, varsinkin epävarmoina taloudellisina aikoina.
“Kun taloudelliset resurssit ovat tiukoilla, kulutusjuhlan sijaan moni suomalainen näkee alennuspäivät mahdollisuutena turvata oman arjen jatkuvuus. Samaan aikaan ostamiseen liittyy myös tunnepohjaisia motiiveja: lohtushoppailu on inhimillinen reaktio varsinkin epävarmoina aikoina. Harkitsematon hetkellinen helpotus voi kuitenkin johtaa katumukseen tai taloudelliseen ahdistukseen, ja siksi Black Fridayhin kannattaakin suhtautua suunnitelmallisesti”, Nyman sanoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »