Digimarkkinasäädös lihottaa sovelluskehittäjien taskuja. Käytätjille siirtyvät säästöt ovat jääneet vähiin.
Eräs Euroopan unionin digimarkkinasäädöksen tavoitteista oli, läpinäkyvämpien ja turvallisempien palveluiden ohella, tuoda kuluttajille säästöjä sovelluksissa ja niiden sisäisissä ostoissa. Ajatuksena oli, että tuottajien maksettavaksi koituvat kulut laskisivat, mikä heijastuisi suoraan App Storen hinnoitteluun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Analysis Groupin tuoreen tutkimuksen mukaan sovelluskauppojen kuluttajahinnat eivät kuitenkaan ole laskeneet. Tutkijat perehtyivät 41 miljoonaan App Store -ostoon yli 21 000 sovelluksessa, ja tulokset olivat selvät: vaikka kehittäjien menot laskivat kymmenyksellä, 91 prosenttia sovelluksista ei muuttanut hintojaan.
Mikäli hintoja laskettiin, oli muutos keskimäärin vain 2,5 prosenttia. Osassa tapauksista sovellusten hinnat jopa nousivat, tutkimusraportissa todetaan.
Digimarkkinasäädös ei ole onnistunut tavoitteissaan parantaa käyttäjien turvallisuutta ja laskea hintoja, säädöstä aiemminkin runsaasti kritisoinut Apple kommentoi MacRumors-sivuston mukaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
On hyvä huomata, että digimarkkinasäädöksen konkreettisiin vaikutuksiin perehtynyt tutkimus on Applen tilaama. Tulokset eivät täten ole riippumattomia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »