Kilpi-sovellusta ylläpitävä Suomen Telemarkkinointiliitto varoittaa parhaillaan aktiivisista verohuijareista.
Kilpi-sovelluksen tietokannan mukaan liikenteessä on nyt suuri määrä huijausviestejä, jotka esiintyvät pankkien, viranomaisten sekä luotettujen yritysten nimissä. Erityisesti huijarit hyödyntävät nyt verosesonkia ja luovat entistä uskottavampia viestejä, joiden tarkoituksena on ohjata käyttäjiä väärennetyille sivustoille ja kalastella henkilökohtaisia tietoja.
Kilpi-sovelluksen ietokannassa näkyy selvä piikki veroihin liittyvissä huijausviesteissä. Myös erityisesti pankkeihin ja teleoperaattoreihin liittyvät viestit ovat tällä hetkellä vilkkaassa liikkeessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisen aktiivisesti esiintyvät nyt Aktian, Nordean, Elisan, OmaVeron ja Kevan nimissä lähetetyt huijausviestit sähköpostitse. Huijaukset hyödyntävät tuttuja yrityksiä ja viranomaisia herättääkseen luottamusta ja saadakseen vastaanottajan klikkaamaan linkkejä ja luovuttamaan tietojaan.
Verohuijausten määrä on kasvanut, kun verojen maksuaika on käynnissä. Viesteissä ilmoitetaan esimerkiksi verotustietojen päivityksestä tai maksun viivästymisestä. Osa viesteistä on toteutettu poikkeuksellisen huolellisesti, mikä tekee niiden tunnistamisesta entistä vaikeampaa.
“Huijarit käyttävät tilannetta taitavasti hyväkseen. He tietävät, että moni asioi juuri nyt OmaVerossa, ja siksi viestit tuntuvat uskottavilta. Siksi on erityisen tärkeää olla tarkkana ja kirjautua palveluihin aina vain virallisten sivustojen kautta”, varoittaa Suomen Telemarkkinointiliiton perustaja Arto Isokoski.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kilpi-sovellukseen raportoiduissa huijauksissa toistuvat tietyt teemat. Viestit voivat näyttää esimerkiksi tältä:
Aktia: “Pakollinen turvalaitepäivitys – Uudet vaatimukset.”
Nordea: “Puhelinnumeron vahvistus vaaditaan 48 tunnin sisällä.”
OmaVero: “Tärkeä päivitys verotustasi koskien on nyt saatavilla.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elisa: “Tarkista laskutustietosi heti – viimeinen muistutus ennen palvelun keskeytystä.”
Keva: “Päivitä asiakastietosi alla olevan suojatun linkin kautta.”
Telemarkkinointiliiton mukaan Nordean nimissä lähetetyissä huijausviesteissä rikolliset ovat pyrkineet lisäämään viestin uskottavuutta lisäämällä mukaan ”turvallisuusvaroituksen”: “Turvallisuusvaroitus: Nordea ei koskaan pyydä sinua antamaan salasanaasi tai PIN-koodiasi sähköpostitse. Älä vastaa tähän viestiin.” Tällaiset yksityiskohdat voivat hämätä, sillä ne vahvistavat viestin aitouden vaikutelmaa ja saavat monet luottamaan lähettäjään. Kaikkien näiden viestien tavoitteena on kuitenkin kalastella henkilö- ja maksutietoja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »