Vuoden 2025 Black Friday lähestyy vääjäämättä. Varsinaista Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 28. marraskuuta, mutta monien kauppojen odotetaan aloittavan Black Friday -kampanjansa jo hyvissä ajoin aiemmin.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämä kyselytutkimus kertoo, että suomalaiskuluttajien Black Friday -ostointo on selvässä nousussa.
46 prosenttia vastaajista kertoi tekevänsä todennäköisesti tänä vuonna Black Friday -ostoksia. Luvussa on viime vuoden selkeän laskun jälkeen nousua 6 prosenttiyksikköä viime vuodesta ja se on selvästi Pohjoismaiden korkein, Hintaopas korostaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Viime vuonna Black Friday -ennuste povasi etukäteen selvää laskua, joten tämänvuotiset tulokset ovat tietysti kaupan alan kannalta erittäin positiiviset. Nousua on odotettavissa niin ostajien määrässä kuin heidän budjeteissaan. Huomionarvoista on vertailu naapurimaihin: Ruotsissa ostoksia aikoo tehdä 32 prosenttia vastaajista ja Norjassa 37 prosenttia, eli Suomi on selvästi vertailun kärjessä”, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi kolmessa maassa toteutetun kuluttajatutkimuksen tuloksia.
Huomattavin nousu on tapahtunut 30–39-vuotiaiden ikäryhmässä. Viime vuonna 45 prosenttia heistä kertoi todennäköisesti suuntaavansa Black Friday -ostoksille, kun tänä vuonna luku on peräti 62 prosenttia.
Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 266 euroa, mikä tarkoittaa sekin noin 16 euron nousua viime vuoteen verrattuna. Miehet ja naiset suhtautuvat Hintaoppaan tutkimuksen mukaan Black Fridayhin yhtä innokkaasti, mutta budjeteissa on selvä ero: miehet suunnittelevat kuluttavansa 317 euroa, naiset puolestaan noin 214 euroa. Naisten budjetti on noussut viime vuodesta 38 eurolla, kun taas miesten budjetti on hieman laskenut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Yleinen taloudellinen tilanne on ajanut kulutusta kohti alennusmyyntejä. Näimme tästä viitteitä jo vuoden ensimmäisessä Kuluttajakompassissamme, jossa 49 prosenttia kuluttajista kertoi keskittävänsä tänä vuonna ostoksiaan alennusmyynteihin. Suomalaiset kuluttajat ovat nyt hintatietoisempia kuin koskaan aiemmin, ja Black Friday on tutkitusti vuoden edullisin ostospäivä”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Elektroniikka on perinteisesti ollut Black Fridayn selvästi suosituin tuotekategoria. Tänä vuonna elektroniikkaostoksille aikovien määrä on kuitenkin pudonnut 40 prosenttiin (viime vuonna 46 %), ja sama osuus Black Friday -shoppailijoista aikoo ostaa muotia, vaatteita ja asusteita. Seuraavina ostoskategorioina tulevat urheilu ja vapaa-aika (27 %), kauneus ja terveys (24 %) sekä kirjat ja media (16 %).
Noin neljännes eli 27 prosenttia vastaajista aikoo ostaa joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä. Myös tämä luku on noussut 4 prosenttiyksikköä viime vuodesta.
Hintaopas kysyi kuluttajilta myös, oliko Black Friday heidän mielestään parempi, kun se kesti vain yhden päivän. 47 prosenttia vastasi näin olleen. Tätä nykyä Black Friday -kampanjat ulottuvat useimmilla kaupoilla viikkojen mittaisiksi, vaikka perinteisesti kaikkein parhaimmat tarjoukset on nähty juurikin varsinaisena Black Fridayna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Black Friday oli parempi, kun se kesti vain yhden päivän. Se kertoo kuluttajien kasvaneesta kriittisyydestä pitkittynyttä Black Friday -markkinointia kohtaan. Sama näkyy myös siinä, mistä ihmiset hakevat ja haluavat tietoa tarjouksista: yli puolet kuluttajista luottaa mainonnan sijaan kauppojen omiin verkkosivuihin”, Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Hintaoppaan teettämä kyselytutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1 000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla







Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »