OnePlussan teettämän tutkimuksen mukaan älypuhelimet ja sovellukset ovat tärkeä osa liikuntaa ja treenimotivaation ylläpitoa 18–35-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Lähes puolet vastaajista kertoo liikkuvansa enemmän älypuhelimen tai sovelluksen ansiosta. Lisäksi niiden tuoma yhteisöllisyys motivoi suomalaisia nuoria treenaamaan silloinkin, kun sosiaalinen patteri olisi vähissä.
OnePlus teetti tutkimuksen älypuhelinten vaikutuksesta liikuntaan osana uuden OnePlus Nord 5 -älypuhelimen lanseerauskampanjaa.
Kyselytutkimuksessa puolet vastaajista (50 %) käyttää älypuhelinta aina tai useimmiten liikkuessaan ja osuus nousee 59 prosenttiin 18–24-vuotiaiden keskuudessa. Älypuhelinta hyödynnetään liikunnan aikana monin eri tavoin: 68 prosenttia kuuntelee musiikkia tai podcasteja, 46 prosenttia seuraa suorituksiaan tai tuloksiaan ja 27 prosenttia ottaa kuvia tai videoita treeneistään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka monelta (57 %) saattaa jäädä treenit välistä, jos sosiaalinen akku on vähissä, liikuntaan haetaan sosiaalisuutta eri sovellusten avulla. Älypuhelimista ja sovelluksista on tullut tärkeä osa liikuntaa: ne toimivat yhteytenä, mutta myös motivaattorina, itseilmaisun välineenä ja viihteenä. Jopa 41 prosenttia kertoo liikkuvansa enemmän, pidempään tai säännöllisemmin älypuhelimen tai sovellusten ansiosta.
Kyselytutkimuksen osallistui heinäkuussa 650 liikuntaa vähintään kuukausittain harrastavaa 18–35-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista 18–35-vuotiasta väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen toteutti Bilendi Oy.
“Viime vuosina on nähty kuinka juoksukerhot, yhteisölliset treenit ja erilaiset urheiluhaasteet ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. Vaikka me suomalaiset tunnetusti nautimme omasta ajasta, näyttäisi siltä, että älypuhelin ja sovellukset voivat kirittää ja tuoda yksilölajiin sosiaalisen ulottuvuuden myös silloin, kun sosiaalinen patteri on tyhjä”, pohtii OnePlussan Suomen maajohtaja Elias Salmi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nuorimmista vastaajista (18–24-vuotiaat) yli puolet (55 %) on osallistunut verkossa järjestettäviin kuntohaasteisiin tai -kilpailuihin ja jopa 62 prosenttia on aloittanut uuden liikuntamuodon sosiaalisen median tai muun älypuhelinsovelluksen innoittamana.
Reilu puolet vastaajista (55 %) kokee muiden liikuntasisällöt sosiaalisessa mediassa motivoiviksi ja vain pieni osa (6 %) kokee ne lannistaviksi.
Tutkimuksen mukaan naisten ja miesten treeni- ja somekäyttäytymisessä on kuitenkin eroja. Lähes kolmannes miehistä (29 %) on joskus pidentänyt liikuntasuoritustaan saadakseen parempia tuloksia someen. Näin on tehnyt vain noin joka kuudes nainen (15 %). Lähes kolmannes (30 %) miehistä kertoo esimerkiksi juosseensa tai harrastaneensa liikuntaa tietyn kilometrimäärän saavuttamiseksi, jotta voi jakaa sen sosiaalisessa mediassa.
Vaikka suurin osa vastaajista (63 %) ei jaa omia treenejään missään kanavassa, peräti 74 prosenttia vastaajista seuraa liikuntaan liittyvää somesisältöä. He, jotka jakavat liikuntasisältöjä (11 %), tekevät niin pääasiassa sosiaalisista syistä (61 %), kuten saadakseen tai antaakseen tukea, osallistuakseen haasteisiin tai tavatakseen samanhenkisiä ihmisiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Käytän itsekin paljon älypuhelinta motivoimaan ja seuraamaan päivittäistä liikkumista ja on hienoa nähdä, kuinka teknologialla ja laitteilla voi olla positiivinen vaikutus nuorten liikuntaan ja sosialisoitumiseen. Uusi OnePlus Nord 5 -puhelin on kehitetty vastaamaan aktiivisten ihmisten tarpeisiin: pitkä akunkesto, huippukamera ja -suorituskyky erilaisille sovelluksille tekevät liikkumisesta helppoa ja jaettavaa. Toivomme, että puhelin, joka pysyy aktiivisessakin arjessa mukana, myös innostaisi suomalaisia liikkumaan enemmän”, toteaa Salmi.
Tutkimustuloksista inspiroituneena OnePlus sai ajatuksen testata, pysyykö uusi OnePlus Nord 5 -puhelin aktiivisimpienkin suomalaisten vauhdissa.
“Kutsumme yhdessä juoksuklubi Step Segmentin kanssa suomalaiset testaamaan, loppuuko heidän sosiaalinen patteri ja juoksuinto vai uuden OnePlus Nord 5 -puhelimen akku ensin. Juoksutapahtumassamme on tarkoitus ryhmänä juosta niin kauan kunnes puhelimen akku loppuu ja kannustaa osallistujia sosialisoitumaan suomalaisille ominaiseen tyyliin: hiljaisesti tekniikan avustamana ja yhteisen tavoitteen motivoimana”, sanoo Salmi.
OnePlus ja helsinkiläisen juoksuklubi Step Segmentin tapahtuma järjestetään 6. syyskuuta Helsingissä. Kaikille avoimeen juoksutapahtumaan voi ilmoittautua OnePlus Suomen Instagram-tililtä 13. elokuuta alkaen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla







Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »