Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittaa sen itsensä nimissä soitetuista huijauspuheluista.
Kyberturvallisuuskeskus kertoo saaneensa ilmoituksia huijauspuheluista, joissa soittaja esiintyy Kyberturvallisuuskeskuksen edustajana ja pyrkii saamaan haltuunsa arkaluonteisia henkilötietoja tai pankkitietoja. Usein puheluissa on väitetty vastaajan pankkitilillä olevan epäilyttävää toimintaa ja pyydetty varmistamaan tietoja tilin suojaamiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huijarit pyrkivät luomaan eri tavoin pelon ja kiireen tunnetta saadakseen uhrin toimimaan nopeasti.
”Kyberturvallisuuskeskus ei koskaan kysy puhelimitse tai sähköpostilla henkilötunnuksia, pankkitunnuksia, salasanoja tai muita arkaluonteisia tietoja. Kyberturvallisuuskeskus ei myöskään pyydä tekemään pankkitoimenpiteitä tai siirtämään rahaa”, Kyberturvallisuuskeskus toteaa.
Kyberturvallisuuskeskuksen vinkit huijauspuheluiden osalta
- Suhtaudu epäilevästi, jos soittaja pyytää sinua toimimaan nopeasti. Huijarit käyttävät usein painostustaktiikoita saadakseen sinut tekemään virhearviointeja.
- Voit lopettaa puhelun milloin tahansa, jos se vaikuttaa epäilyttävältä.
- Älä koskaan luovuta salasanoja, tunnuslukuja tai korttitietoja puhelimitse. Pankit ja viranomaiset eivät koskaan kysy tällaisia tietoja puhelimitse.
- Älä luota pelkkään soittajan väitteeseen. Voit aina pyytää soittajaa kertomaan, mistä asiasta on kyse, ja sitten soittaa itse organisaation viralliseen numeroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jos epäilet tulleesi huijatuksi ja olet tehnyt huijauksen perusteella maksun, rikollinen on päässyt verkkopankkiisi tai saanut maksukorttitietosi haltuunsa, ota viipymättä yhteys pankkiisi ja tee rikosilmoitus poliisille. Kyberturvallisuuskeskukselle voi myös ilmoittaa epäilyttävistä yhteydenotoista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »