Yllättävän moni suomalainen maksaa puhelinliittymästään liikaa – usein täysin turhaan. Syitä löytyy useita: liittymää ei ole kilpailutettu vuosiin, käytössä on omiin tarpeisiin nähden liian kallis tai nopea nettiyhteys tai winback-tarjoukset ovat jääneet hyödyntämättä. Onneksi liittymän hinta on harvoin kiveen hakattu. Oikealla hetkellä tehty kilpailutus voi tuoda merkittäviä säästöjä ilman, että palvelun laatu kärsii. Alla käymme läpi, milloin liittymän vaihtaminen kannattaa ja mitä kannattaa huomioida, kun tavoitteena on edullisempi puhelinliittymä juuri omiin tarpeisiin.
Milloin on paras hetki kilpailuttaa puhelinliittymä?
Monet operaattorit tarjoavat edullisimmat liittymätarjouksensa 12 kuukauden määräaikaisilla sopimuksilla. Juuri määräaikaisuuden päättyminen on täydellinen hetki kilpailuttaa puhelinliittymä – silloin olet vapaa vaihtamaan ja voit hyödyntää uusimmat kampanjahinnat tai kilpailevan operaattorin uusille asiakkaille suunnatun liittymätarjouksen.
Myös pitkäaikainen toistaiseksi voimassa oleva liittymä on merkki siitä, että on aika tarkistaa puhelinliittymän hinta. Jos liittymääsi ei ole kilpailutettu vuoteen, maksat todennäköisesti liikaa. Uuden tarjouksen kysyminen tai liittymän vaihtaminen toiseen operaattoriin voi pienentää kuukausihintaa merkittävästi – eikä palvelun laadusta tarvitse yleensä tinkiä lainkaan.
Älä maksa turhasta – valitse nettiyhteys, joka vastaa todellista tarvetta
Puhelinliittymän kuukausihintaan vaikuttaa vahvasti nettiyhteyden maksiminopeus. Silti monella on käytössään nopeampi yhteys kuin mitä arjen peruskäyttö edellyttäisi ja siitä maksetaan ylimääräistä. Valitse sopiva netin nopeus puhelimeen, jolloin et maksa turhasta.
Jos puhelimen nettiä käytetään lähinnä verkkosivujen ja sosiaalisen median selaamiseen, videoiden katseluun tai pankkiasioihin, ei huippunopealle yhteydelle ole tarvetta. Näihin tarkoituksiin riittää hyvin 4G-liittymä, jonka nopeus alkaa tyypillisesti noin 10 Mbit/s tasolta. Tällainen nopeus riittää täysin sujuvaan käyttöön.
Vaikka lähes kaikki uudet puhelimet tukevat 5G:tä, toimii 4G-liittymä niissä erinomaisesti. Ei siis ole syytä maksaa nopeammasta yhteydestä vain siksi, että laite sitä tukee.
Jos sen sijaan käytät puhelimen nettiä runsaasti – esimerkiksi jaat yhteyttä muihin laitteisiin tai katsot paljon suoratoistosisältöä – voi 5G-liittymä olla järkevä valinta. 5G tarjoaa parhaimmillaan huomattavasti nopeamman ja vakaamman yhteyden, mikä voi parantaa käyttökokemusta etenkin vaativissa tilanteissa. Todelliset nopeudet vaihtelevat, mutta 5G-yhteys voi tuoda selvän eron erityisesti ruuhkaisissa verkoissa tai paljon dataa kuluttavassa käytössä.
Näin winback-tarjous voi tuoda halvemman liittymän
Puhelinliittymän hinta ei ole aina kiveen hakattu ja usein operaattorin myymälästä voi saada edullisemman hinnan kuin netistä. Usein myös paras liittymätarjous löytyy vasta silloin, kun olet jo siirtymässä kilpailijalle. Tämä on hetki, jolloin astuu kuvaan niin sanottu winback-tarjous.
Winback tarkoittaa sitä, että nykyinen operaattorisi yrittää saada sinut pysymään asiakkaana, kun olet siirtämässä numeroa toiselle palveluntarjoajalle. Yhteydenotto tulee yleensä tekstiviestillä tai puhelimitse ja mukana voi olla tuntuvia alennuksia tai muita houkuttimia – kuten lahjakortti operaattorin verkkokauppaan tai yhteistyökumppanin kivijalkakauppaan.
Winback-tarjoukset voivat olla erityisen kannattavia, jos liittymäsi on ollut käytössä pitkään ilman kilpailutusta. Parhaimmillaan säästät merkittävästi vuositasolla ja saat vielä kaupan päälle lisäetuja. Toisinaan ensimmäinen tarjous ei ole paras mahdollinen ja toisella yhteydenotolla saatetaan tarjota entistäkin halvempaa liittymätarjousta. Aina näin ei kuitenkaan käy, joten tilanteeseen kannattaa suhtautua tapauskohtaisesti.
Liittymän hinta ei kerro kaikkea – tarkista myös lisäpalvelut
Moni maksaa puhelinlaskussaan enemmän kuin luulee, eikä syy välttämättä ole itse liittymässä – vaan siihen liitetyissä lisäpalveluissa. Ajan myötä liittymään voi jäädä päälle veloituksia, joiden olemassaoloa ei enää edes huomaa.
Esimerkiksi vastaajapalvelu saattaa olla aktiivinen, vaikka sitä ei olisi käytetty vuosiin. Samoin mobiilivarmenne, jota hyödynnetään sähköisessä tunnistautumisessa, voi tuoda lisähintaa, jos operaattori perii siitä kuukausimaksun. Vaikka kustannus on pieni, voit maksaa useamman kympin turhaan vuositasolla.
Toinen yleinen mutta helposti vältettävissä oleva lisäkulu on paperilasku. Sen sijaan, että maksaisit useita euroja kuukaudessa postitse saapuvasta laskusta, voit siirtyä maksuttomaan e-laskuun, joka toimii kätevästi suoraan verkkopankissa.
Kun puhelinliittymän hinta tuntuu nousevan ilman näkyvää syytä, on hyvä hetki tarkistaa lisäpalvelut operaattorin verkkosivuilta. Pienillä muutoksilla voit keventää puhelinlaskuasi ja varmistaa, että maksat vain siitä, mitä todella käytät.