Nordea varoittaa huijauspuheluilmiöstä.
”Tällä hetkellä suomalaisiin kohdistuu runsaasti huijaussoittoja ulkomaisista puhelinnumeroista. Meille pankkiin tehtyjen ilmoitusten mukaan soittajan ääni kuulostaa mekaaniselta ja puhuu suomea. Tästä voi päätellä, että kyseessä on todennäköisesti automatisoidut yhteydenotot”, kuvailee petostorjunnan asiantuntija Sara Helin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nordea kertoo, että huijausyritys alkaa yhä useammin puhelinsoitolla ulkomaisesta puhelinnumerosta. Puheluita on viime aikoina tehty esimerkiksi kroatialaisista numeroista, ja numero näyttää nopeasti katsottuna suomalaiselta Kroatian suuntanumeron ollessa +385.
”Huijauspuhelut ulkomaisista numeroista ovat lisääntyneet todennäköisesti sen vuoksi, että suomalaisten puhelinnumeroiden väärentäminen on Traficomin määräyksellä tehty liki mahdottomaksi. Rikolliset etsivät jatkuvasti uusia keinoja”, Helin toteaa.
Puhelimitse tapahtuvaan huijaukseen kuuluu tyypillisesti useita erilaisia vaiheita, joiden aikana uhri manipuloidaan käyttämään pankkitunnuksiaan ja luovuttamaan itsestään tärkeitä tietoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt aktiivisissa huijauspuheluissa puheluun vastattaessa alkaa ihmisen tai tekoälyn avulla tuotettu suomenkielinen nauhoitus, jossa kerrotaan, että tililtä on tehty epäilyttävä maksu. Puhelussa ohjataan painamaan numeronäppäimellä numeroa yksi, mikäli ei tunnista tällaista maksua. Puheluun vastannutta saatetaan myös ohjeistaa soittamaan puhelinnumeroon, mikäli ei tunnista kuvattua maksutapahtumaa.
”Puheluiden sisältö saattaa muuttua nopeastikin, mutta yksi asia on varmaa – suomalaiset pankit eivät lähesty väärinkäytösepäilyissä asiakkaitaan tällaisilla automaattipuheluilla”, Helin painottaa.
Jos tekee kuten puhelussa ohjeistetaan, päätyy keskusteluun pankin työntekijäksi tekeytyneen henkilön kanssa.
Huijarit yrittävät saada puhelun kohteen uskomaan, että hänen varansa ovat vaarantuneet ja manipuloida hänet siirtämään varojaan itse turvaan. Joissakin tapauksissa uhri on yritetty saada lataamaan laitteelleen etähallintaohjelma. Huijarit saattavat myös pyytää pankkitunnuksia tai korttitietoja puhelun aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Suomalaiset pankit eivät menettele näin. Todellisessa tilanteessa pankki aina sulkee tunnistautumisvälineet, eikä asiakkaan varoja tarvitse siirtää turvaan. Rahat ovat turvassa pankkitilillä, kun pankkitunnukset on lukittu”, Helin vakuuttaa.
Puhelun aikana huijari pyrkii luomaan kiireen tuntua ja synnyttää pelkoa. Puhelut saattavat kestää jopa tunteja, ja uhrille muodostuu käsitys, että toimimalla ohjeiden mukaisesti hän suojaa omia varojaan ja tietojaan.
”Valitettavasti huijarit ovat hyvin taitavia manipuloimaan sekä voittamaan luottamusta. Mitä kauemmin puhelu kestää, sitä korkeammaksi riskit huijauksen onnistumisesta nousevat”, Sara Helin sanoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »