Yhdysvalloissa Google on kohdannut jälleen monopolituomion.
Googlen mainosliiketoimintaan liittyvässä oikeudenkäynnissä oikeuden tuomari katsoi Googlen tarkoituksellisesti hankkineen ja säilyttäneen laittomalla tavalla monopoliaseman mainosmarkkinoilla kahdella osa-alueella, julkaisijoille tarkoitetuissa mainospalvelimissa sekä niin sanotuissa mainospörsseissä (ad exchange), jotka yhdistävät mainostilan ostajat sekä sitä myyvät julkaisijat ja mainosverkostot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myöhemmässä oikeuskäsittelyssä tullaan ottamaan kantaa siihen, mitä Googlen tulee tehdä kilpailun palauttamiseksi näillä alueilla. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi Googlen pakottaminen liiketoiminnan myymiseen.
Aiemmin oikeus Yhdysvalloissa tuomitsi Googlella olevan laiton monopoli myös verkon hakukonemarkkinoilla. Tältä osin oikeusministeriö on ajanut esimerkiksi Googlen pakottamista Chrome-selaimen myymiseen sekä oletushakukoneen paikasta tehtävien sopimusten kieltämistä, mutta oikeuden päätöstä asiassa ei vielä ole.
Nyt käsitellyssä tapauksessa oikeuden näkemyksen mukaan Googlen toiminta on aiheuttanut haittaa sekä julkaisijoille että kuluttajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oikeus näki Googlen hallitsevan 87 prosenttia tapauksen kannalta relevantista mainosmarkkinasta.
Osin oikeuden päätös oli Googlelle myös suosiollinen, sillä mainosverkostojen osalta Googlella ei nähty olevan monopoliasemaa.
Google on jo ilmoittanut valittavansa oikeuden päätöksestä, joten myös tässä tapauksessa lopputulemaan pääseminen kestänee vuosia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »