OP varoittaa uudenlaisesta huijauksesta, jossa suomalaisiin otetaan yhteyttä WhatsAppin kautta.
Huijauksessa asiakasta lähestytään WhatsAppissa tilillä, jossa on OP:n logo. OP:n mukaan se ei koskaan lähesty asiakkaitaan WhatsAppissa.
Huijaus alkaa tekstiviestillä, jonka lähettäjäksi väitetään virallista tahoa, kuten suomi.fi:tä. Tämän jälkeen huijarit pyrkivät saamaan pääsyn asiakkaiden tileille WhatAappin avulla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Viimeisimpien havaintojen mukaan huijarit ovat ryhtyneet käyttämään WhatsAppia tietojenkalastelun välineenä. Ensiksi asiakas saa tekstiviestin, jonka yhteydessä annetun linkin kautta asiakkaan tulisi tunnistautua palveluun. Näissä huijausviesteissä pyritään luomaan viestin saajalle tunne siitä, että viesti vaatii välitöntä reagointia. Huijareiden tekemällä valesivustolla kysytään henkilötietoja ja tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla”, kertoo OP Ryhmän petostorjunnan asiantuntija Maija Ahonen.
”Huijarit avaavat OP:n liikemerkillä varustetun WhatsApp-keskustelun, jossa kysellään lisävahvistusnumeroita kirjautumisen loppuunsaattamiseksi. Joissakin tapauksissa huijari soittaa WhatsAppin kautta huijauspuhelun ja esiintyy pankin edustajana. Asiakkaidemme kannattaa muistaa, että OP ei käytä WhatsAppia viestintäkanavana.”
Huijarit käyttävät huijauksissa yleisesti useita alustoja. Tietojen kalasteluissa käytössä ovat tekstiviestit, käytetyn tavaran kauppapaikat ja sähköpostipalvelut. Sijoitushuijauksia mainostetaan esimerkiksi Facebookissa. Myös hakukoneosumiin nousee toisinaan linkkejä, jotka ovat todellisuudessa huijareiden ostamaa mainostilaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Nyt huijarit käyttävät myös Whatsappia osana huijausta. Petosten torjunta ei ole vain pankkien ja asiakkaiden vastuulla, vaan se on kaikkien toimijoiden yhteinen haaste. Esimerkiksi teleoperaattorit välittävät huijaustekstiviestejä, sähköpostipalveluita tarjoavat toimijat välittävät tietojenkalasteluviestejä, hakukoneet tarjoavat petollisia sivustoja tietoa etsivälle ja sosiaalisen median alustat mahdollistavat rikollisten olemattomien sijoitusmahdollisuuksien markkinoinnin palveluissaan. On kaikkien yhteinen vastuu huolehtia siitä, ettei alustoilla mahdollisteta huijausten toteuttamista.”
Tavallisesti huijauksissa yritetään esimerkiksi kiireen tuntua luomalla manipuloida uhria toimimaan halutulla tavalla, jolloin uhri luulee toimivansa oman etunsa mukaisesti.
”Tietoisuuden lisääminen on erityisen tärkeää, koska monet huijaukset perustuvat manipulointiin. Tällaisia huijauksia on vaikea torjua pelkästään teknisin keinoin, sillä ne hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteettiuskoa ja hyväuskoisuutta.”
OP muistuttaa, ettei pankki koskaan pyydä käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse. Lisäksi oikeat asiakaspalvelunumerot kannattaa tarkistaa pankkisi kotisivuilta. Lisäksi jos OP:n asiakkaalla on käytössä OP-mobiili-sovellus, voi puhelun varmistamista pyytää puhelinsoiton yhteydessä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »